“Een elektrische auto moet voor veel meer mensen bereikbaar worden dan alleen de zakelijke rijders.” Met die woorden kondigt minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) vandaag een subsidieregeling aan om ook particulieren in staat te stellen elektrisch te rijden.

Het gaat om vierduizend euro steun vanuit de overheid voor een nieuwe EV en tweeduizend voor een gebruikte. Particulieren kunnen dat bedrag naar verwachting vanaf 1 juli aanvragen als ze een elektrische auto aanschaffen of privé leasen. De financiële tegemoetkoming betreft auto’s uit de middenklasse, zowel nieuw als gebruikt. De oorspronkelijke cataloguswaarde moet tussen de 12.000 en 45.000 euro liggen; de minimale actieradius moet 120 kilometer zijn.

Batterij

Met deze subsidie wordt een afspraak uit het Klimaatakkoord ingevuld. Naast subsidie komt er voor gebruikte auto’s een check op de batterij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn, schrijft de minister aan de Tweede Kamer. Bovag werkt aaneen uniforme batterijcheck. Van Veldhoven: “Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden gelukkig steeds goedkoper in het gebruik. Maar veel mensen hikken aan tegen de aanschafprijs. Met deze regeling wil ik die drempel lager maken.” Voorwaarde is onder meer dat het voertuig enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijft. Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie, die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.

Geen hybrides

Om misbruik te voorkomen kan de subsidie alleen worden verkregen bij aankoop of lease via een erkend bedrijf en kan een particulier slechts één keer subsidie aanvragen. Omdat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s. Voor gebruikte auto’s blijft het tweeduizend euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte elektrische auto’s invoert. Kijkend naar eerdere ervaringen met het stimuleren van elektrisch rijden, waarbij voertuigen massaal werden geëxporteerd, is ervoor gekozen dure modellen uit te sluiten en de regeling niet te openen voor hybride auto’s.

Inspraak

De regeling staat nog open voor inspraak en wordt naar verwachting in mei of begin juni definitief vastgesteld en gepubliceerd. Elektrische auto’s die vanaf dat moment gekocht of privé geleaset worden komen in aanmerking voor de subsidie, die vanaf 1 juli aangevraagd kan worden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is blij met de regeling. Volgens hem is het overgrote deel van de Nederlandse automobilist particulier, maar is vooralsnog 82 procent van alle emissieloze auto’s zakelijk geregistreerd. Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het daarom essentieel dat ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden. Volgens Van Eijck is het lastig te voorspellen hoe de particuliere markt gaat reageren op de subsidie.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 mei 2025
Video voor snel beoordelen reparaties
6 mei 2025
Christianne van der Wal voorzitter BOVAG
6 mei 2025
Bandenclassificatie onbekend bij 40 procent
6 mei 2025
2,4 procent meer occasions verkocht in april
6 mei 2025
Offroadband General Tire voor campers
6 mei 2025
Joost Augusteijn operationeel directeur stichting Duurzaam
Meest bekeken berichten
Recente reacties