Sinds 27 april 2022 is de wettelijke garantie voor consumentenproducten (zoals een tweedehands auto) verhoogd van zes naar twaalf maanden. Dat betekent dat de consument gedurende twaalf maanden de garantie heeft dat een product doet wat je ervan mag verwachten. Consumentenprogramma Radar constateert aan de hand van opnames met een verborgen camera dat autobedrijven nog altijd proberen daarvoor een extra garantie te verkopen.
Het draait hier om het begrip non-conformiteit. Van een auto met 400.000 kilometer op de teller die je voor 500 euro koopt, mag je niet te veel verwachten. Een auto van een paar jaar oud, met 50.000 kilometer op de teller, wordt verondersteld nog jaren mee te kunnen. In het geval van non-conformiteit, wanneer een product dus niet aan de verwachte eisen voldoet, kan de consument aanspraak maken op die wettelijke garantie.
Zoals blijkt in de uitzending van 10 oktober 2022 informeerde Radar bij tien garages, waarvan zeven Bovag-lid, naar een auto voor tienduizend euro, met niet al te veel kilometers op de teller. Negen van de tien verkopers begint niet zelf over de wettelijke garantie, maar reageert daar pas op als Radar erover begint. Zelfs dan vertelt de verkoper nog niet altijd de waarheid.
Bovag-garantie
Peter Niesink, algemeen directeur van Bovag, zegt in de uitzending te schrikken van autobedrijven die zeggen de wettelijke garantie niet te kunnen geven, of niet zonder extra betaling. “We maken hier als Bovag echt een punt van. We proberen garagehouders echt goed te informeren over wat ze moeten doen. Nu is het wel zo dat die wetgeving ingewikkeld is. Die zegt dat een product redelijkerwijs moet doen wat je ervan mag verwachten, gezien leeftijd en prijs. Die wet is geen harde garantie dat een probleem ook opgelost wordt. Dat is de reden dat we Bovag-garantie hebben. Dan heb je geen gedoe en ben je van alle discussies af. Dan is de verkopende partij eraan gehouden een probleem op te lossen en wij als Bovag helpen erbij als er toch discussie ontstaat.”
Omdat er kennelijk nog altijd autobedrijven zijn die niet het juiste verhaal vertellen over de wettelijke en de Bovag-garantie, organiseert Bovag voor zijn leden ook de komende maanden nog informatie-avonden en die worden, aldus Peter Niesink, goed bezocht. “En we gaan daarmee door totdat we zoveel mogelijk ondernemers, maar ook verkopers hebben bereikt.”
Lees over het aanspraak maken op non-conformiteit ook deze column van Mr. Maarten Brouwers.