Onderzoek van KPMG in opdracht van RAI Vereniging en Bovag wijst volgens beide brancheorganisaties uit dat de Nederlandse autokoper vanaf volgend jaar structureel zo’n tweehonderd miljoen euro te veel aan BPM betaalt.

Kleinere auto’s worden relatief het hardst geraakt. Daarnaast zou tot half 2020 ruim zeshonderd miljoen euro aan BPM te veel naar de schatkist vloeien. Oorzaak is de overgang sinds september 2017 naar de ‘WLTP’-emissietest voor nieuwe personenauto’s. RAI Vereniging en Bovag zijn furieus. “De melkkoe is weer van stal: de overheid int onterecht honderden miljoenen aan extra belasting bij de autokoper, ondanks de eerdere belofte dat de nieuwe emissietest niet tot een hogere BPM-inkomsten mag leiden. De Tweede Kamer moet direct ingrijpen.”

Realistischer

De fors hogere BPM-inkomsten ontstonden nadat de nieuwe WLTP-methode voorvanger NEDC verving. WLTP geeft een realistischer beeld van de werkelijke CO2-uitstoot. Gevolg is dat de gemeten CO2-waarde voor exact dezelfde auto op papier hoger uitvalt. Omdat in Nederland de hoogte van de BPM wordt bepaald op basis van de CO2-uitstoot, stijgt ook de gemiddelde BPM op een auto. Om die reden past het ministerie van Financiën vanaf 1 juli 2020 de BPM-tabel permanent aan de nieuwe WLTP-waarden aan.

Op basis van de studie door KPMG stellen Bovag en RAI Vereniging dat de schatkist in de overgangsperiode van 2018 tot 1 juli 2020 honderden miljoenen aan extra BPM-inkomsten heeft geïnd. Ook zou de aangekondigde aanpassing van de BPM-tabel per 1 juli 2020 niet voldoende zijn om deze onbedoelde meeropbrengst helemaal terug te draaien. Met als gevolg dat de overheid ook structuréél tweehonderd miljoen extra aan BPM-inkomsten “binnenharkt”. Relatief worden daarbij de kleinere modellen het hardst geraakt.

Tabellen

KPMG constateert dat vanaf 1 september 2017 tot de overgang naar de nieuwe BPM-tabellen op 1 juli volgend jaar, de overheid 600 tot 650 miljoen extra BPM-inkomsten ontvangt. En vanaf 1 juli 2020 ontvangt de overheid nog eens structureel 200 miljoen euro per jaar extra. Dit bedrag is direct te relateren aan de overgang naar de nieuwe WLTP-emissietest en niet het gevolg van hogere verkoopaantallen van grote zwaardere auto’s.

Het ministerie is volgens Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, al weken op de hoogte van de uitkomsten van het KPMG-onderzoek, “maar legt zonder overleg alles naast zich neer. De autokoper moet nog dieper in de buidel tasten voor een schone, zuinige nieuwe auto. De nieuwverkopen staan nog meer onder druk en dat staat haaks op ons streven naar een duurzamer wagenpark, dat minder uitstoot. Het is nu aan de Tweede Kamer om zo snel mogelijk in te grijpen en een einde te maken aan deze vertoning.”T

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties