Het aantal registraties van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie blijft verder afnemen, al ging het in oktober minder snel dan in september. In totaal werden er 7,3 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Acea. Opgeteld is er tot en met oktober in 2018 nog altijd een plus te noteren van 1,6 procent.
WLTP-effect
De koepelorganisatie wijt de daling in oktober aan het na-ijlende WLTP-effect. Per 1 september vormt de nieuwe testcyclus de basis voor de berekening van de uitstoot van CO2. Die valt in veel gevallen hoger uit dan met de NEDC-testcyclus, wat een hogere bpm tot gevolg heeft.
Grote vijf
Enkele kleinere autolanden lieten in oktober wel een plus zien (Litouwen +20,9 procent, Griekenland +13,0 procent, Kroatië +10,4 procent en Hongarije +5,4 procent). De vijf grote autolanden zaten allemaal in de min: Frankrijk -1,5 procent, Duitsland -7,4 procent, Italië -7,4 procent, Spanje -6,6 procent en het Verenigd Koninkrijk -2,9 procent.
Over het hele jaar lieten van de grote vijf alleen het Verenigd Koninkrijk (-7,2 procent) en Italië (-3,2 procent) negatieve cijfers zien. In Spanje (+10,0 procent), Frankrijk (+5,7 procent) en Duitsland (+1,4 procent) werden tot en met oktober hogere registratiecijfers genoteerd dan vorig jaar.
Nederland
Nederland presteerde in oktober slechter dan het gemiddelde, met een daling van 17,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Tot en met oktober steeg het aantal registraties met 8,4 procent, wat weer veel beter is dan het Europese gemiddelde van 1,6 procent.