Tijdens een online meeting vanuit het Californische Sunnyvale presenteerde Mercedes-Benz onlangs zijn nieuwe besturingssysteem MB.OS. Hiermee staat Mercedes vooraan bij ontwikkelingen die momenteel in de autobranche gaande zijn.

Autofabrikanten zijn met diverse transities bezig. In hun distributieconcept wordt de dealer vervangen door een agent, zal de verbrandingsmotor plaats moeten maken voor een elektromotor en wordt de elektronische architectuur volledig vernieuwd, waarmee de autofabrikant transformeert van product- naar softwarespecialist. De vierde transitie is die van een fabrikant met toeleveranciers naar een fabrikant met strategische partners, die meedelen in de marges die worden gerealiseerd. Ola Källenius, ceo van Mercedes-Benz, vatte de positie van zijn merk als volgt samen: “Alles wat we besluiten, alles wat ontwikkelen, is erop gericht om onze klanten een absoluut persoonlijk gevoel te geven als het gaat om hun relatie met Mercedes-Benz. De technologie moet ten dienste staan van de klant en de klant de unieke Mercedes-Benz-ervaring bieden. Iedere klant heeft zijn of haar unieke Mercedes Me-ID, waarmee de relatie bevestigd en versterkt wordt.”

Innovatie

Ola Källenius: “Software is daarbij onbetwist een nieuwe core competence van de autofabrikant geworden. Die kan dat nooit alleen realiseren. Je hebt partners nodig die meedenken, mee-ontwikkelen en meefinancieren. In ruil daarvoor moeten wij bereid zijn onze klanten en hun margepotentieel te delen.”

Smartphone en auto
De software defined car (SDV) creëert volop mogelijkheden voor het aanbieden van toegevoegde waarde. De auto wordt daarbij in eerste instantie gezien als het verlengstuk van de smartphone, maar toekomstdenkers zien de smartphone al als verlengde van de auto! SDV’s stellen leveranciers – in combinatie met voertuigdata – in staat om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen, waarbij autofabrikanten steeds meer direct in contact treden met de klant. Voor de spelers in de onafhankelijke aftermarket betekent dit een uitdaging.

Om alle functionaliteiten te krijgen dient de klant wel toestemming te geven connected te blijven met Mercedes-Benz.

Magnus Ostberg, hoofd software-ontwikkeling bij Mercedes-Benz: “Voor ons zijn samenwerkingsverbanden cruciaal. Vooral als je een continu level of innovation nastreeft. Dat gaat niet op eigen kracht. Partijen als Nvidia, Google, Zync en Luminar hebben dit al in hun DNA, wij nog niet. Overigens vereist een strategische samenwerking zoals wij die voorstaan dat je ook de marges met elkaar deelt. Daarom moet je deze partijen niet als toeleverancier zien, maar als toegewijde, strategische partners.”

Partners

Nvidia is de Amerikaanse chipfabrikant die de elektronische systemen en datastromen van de voertuigen van Mercedes mogelijk maakt. Het is één van belangrijkste partners voor het op de kaart zetten van het nieuwe softwaregedreven Mercedes-Benz. Google is een andere partner, die Google Maps en Google Places levert. Uiteraard gebruiken ook andere autofabrikanten deze toepassingen – Volvo, Polestar en Renault – maar meer als een stand alone navigatiesysteem; Mercedes-Benz is de eerste die Google Maps volledig integreert in de eigen software. Thomas Kurian, ceo van Google Cloud, ziet het belang van data-analyses voor de verdienmodellen van Mercedes-Benz en zijn strategische partners alleen maar toenemen. “Vooral het verrijken van voertuigdata moet de klant helpen om loyaal te blijven aan het merk.”

Interne expertise, maar ook geselecteerde partners bieden een ultieme klantervaring. Zo is Zync de partner voor het entertainment in de auto en zal YouTube via de app van het videoplatform beschikbaar komen. Ook applicaties van de videoconferentiediensten Webex en Zoom zullen worden geïntegreerd, evenals de games van Antstream.

Tot nu toe waren autofabrikanten bang om op dat geïntegreerde niveau met big tech in zee te gaan, uit angst dat de technologieconcerns met voertuigdata aan de haal gaan. Bij Mercedes-Benz leeft die angst niet, verzekert Källenius, die overigens met geen woord repte over de toekomst van kaartenmaker Here. Deze joint venture met onder andere Audi en BMW wordt namelijk met deze samenwerking door Mercedes volledig gepasseerd.

Apps

Het nieuwe besturingssysteem van Mercedes-Benz biedt klanten een keuze aan apps, van Mercedes zelf, maar ook van derde partijen. Markus Schäfer, hoofd technologie bij Mercedes-Benz: “Ons nieuwe MB.OS is een game changer pur sang. Privacy by design is ons motto en de klant bepaalt te allen tijde met wie welke data worden gedeeld. We zullen maximaal transparant zijn waarom we data delen. Apps van externe partijen zullen ook worden toegelaten, mits die aan de eisen van cyber security voldoen. Deze zogenaamde third party-apps zullen wel moeten wedijveren met de apps die standaard op het scherm te zien zijn.”

Ola Källenius, ceo van Mercedes-Benz.

Britta Seegers, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz: “Aan de achterkant is alles erg complex, maar aan de voorkant, waar de klant naar kijkt en ons merk ervaart, is het allemaal heel simpel. De diensten die we de klant aanbieden, moeten een plug & play-ervaring geven.”

Magnus Östberg, directeur software bij Mercedes-Benz: “Een groot voordeel van de huidige ontwikkeling is dat auto’s niet ouder worden, maar wel beter, allemaal door de mogelijkheden die ons worden geboden door de door ons zelf en onze partners ontwikkelde softwarearchitectuur en over the air updates en upgrades.”

Het Drive Pilot-concept is het eerste concept voor autonoom rijden op level 3 dat is toegestaan op de Duitse wegen. Het is voorlopig alleen verkrijgbaar op de nieuwe S-klasse en de EQS-modellen en aanvankelijk beschikbaar tot een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. De verwachting is dat dit in overleg met de diverse regelgevers relatief snel kan worden opgehoogd naar 90 kilometer per uur en uiteindelijk 120 kilometer per uur.

Klantenbinding

Afhankelijk van de grootte van de update of upgrade zal het downloaden van nieuwe software enkele seconden, dan wel enkele minuten duren. Dat biedt een scala aan commerciële mogelijkheden. Seegers: “In 2025 zullen ruim 16 miljoen Mercedes-modellen connected zijn. Dat vormt de basis voor onder andere onze over the air-aanpak. Wat onze retailvisie betreft is het doel om minimaal 80 procent van de kopers van een nieuwe auto, op basis van de kwaliteit en diversiteit van onze dienstverlening, voor minstens zes jaar aan ons te binden. In die zes jaar hoeft dat niet per se om één eigenaar te gaan. We zullen ervoor zorgdragen dat onze klanten de services niet meer willen missen. Dat zal de basis voor de hoge loyaliteitsgraad zijn. We zullen door onze directe relatie met de consument, mede als gevolg van de agentenstructuur, meer en meer abonnementen gaan aanbieden, voor bijvoorbeeld entertainmentdiensten alsook voor comfortverhogende upgrades. Dat kan een éénmalige aankoop zijn, of een aanbieding in de vorm van een abonnement. Die kunnen een looptijd hebben van een maand tot zelfs meerdere jaren.

Middels software zullen de modellen van Mercedes-Benz aan de achterkant, onzichtbaar, iedere dag slimmer worden. Aan de zichtbare voorkant wordt de auto steeds moderner en actueler. Met name het dashboard, dat zich inmiddels full screen over de volle breedte van de auto uitstrekt, zal voor ieder model beschikbaar zijn. Het gaat volgens Mercedes-Benz om een mix van luxe en technologie, waarbij de berijder de beste en meest comfortabele ervaring wordt geboden om van A naar B te rijden. De binnenkort te introduceren nieuwe E-klasse zal het eerste visitekaartje zijn. Een nieuwe interface zal het voor derden mogelijk maken om apps in het systeem te laten installeren.

Software en hardware
Mercedes-Benz wil zich met zijn eigen innovatieve besturingssysteem MB.OS ontwikkelen tot een echt softwaregedreven merk. De nieuwe software zal rond 2025 worden geïntroduceerd, tegelijkertijd met het nieuwe MMA-voertuigplatform. MB.OS ontkoppelt hardware van software en maakt zo snellere innovatiecycli mogelijk, met name ten aanzien van de software. Dat verhoogt de flexibiliteit en snelheid van updates en upgrades. MB.OS behoudt de volledige controle op en beveiliging van de klantrelatie, inclusief de data van klant en voertuig, waarbij het aan de klant is om te bepalen met wie de data worden gedeeld. Het gaat daarbij om de data die betrekking hebben op infotainment (entertainment en informatie), voertuig- en comfortfuncties (productfunctionaliteiten), rijden en opladen (actieradius), én geautomatiseerd rijden (level 3), waar nationale regelgeving dit toelaat. Kalennius: “De stap naar functionaliteiten op level 3 en zelfs level 4 autonoom rijden is dichtbij, of zelfs al genomen, voor alle modellen die we gaan produceren. Level 3 highway is eigenlijk al gereed. Ons doel is nu level 3 urban operationeel te krijgen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 april 2025
Samenwerking Atlante, Electra, Fastned en IONITY
4 april 2025
Rob Kranenbarg vervangt Ton Hermus bij Omnia CCS
4 april 2025
Autobedrijf zonder fratsen
3 april 2025
Europese Commissie beboet fabrikanten wegens recyclingkartel
3 april 2025
VOYAH breidt dealernetwerk uit met Wassink Autogroep
3 april 2025
Innovaties in gereedschap
Meest bekeken berichten
Recente reacties