Een bekende Nederlandse voetballer zei ooit: “Alleen kan je niks, je moet het samen doen.” Het is precies deze gedachte die Thea van der Maarel en Guus van Tol, eigenaren van CarProf Auto Centrum Leidschendam Den Haag, herkenden in de garageformule CarProf, waar zij hun bedrijf in de zomer van 2020 bij aansloten.
Partnercontent
Guus van Tol licht die keuze toe in zijn eigen versie van de woorden van Johan Cruijff: “Samen moet je het doen, maar ik zie bij veel garageconcepten vooral zakelijke belangen, geen liefde voor het werk. CarProf is veel meer op de auto en op mensen gericht, niet op het geld en daar proberen we met zijn allen profijt van te trekken. Het is nu natuurlijk een rare tijd voor bijeenkomsten, maar ook via Zoom-meetings hebben we al heel goed contact, bijvoorbeeld meteen in maart vorig jaar over het gezamenlijk aanpakken van de coronacrisis. Zo konden we al snel collectief spatschermen kopen.”
Thea van der Maarel: “Binnen CarProf heb je het platform DriveTalk. Daar kan iedere CarProf-deelnemer berichten op plaatsen. Vanochtend was er bijvoorbeeld iemand die vragen stelde over de deeltjesteller. Of CarProf daarin kon adviseren, en of we een gezamenlijke inkoop konden organiseren. Dat gaat heel low profile, iedereen kan daaraan meedoen. We zien dus duidelijk dat het een club is die de dingen samen wil doen. De CarProf-deelnemer is ook het type ondernemer dat bij ons past: prettige mensen, met hart voor hun vak, die de klanten goed willen helpen, zonder chagrijn.”
Guus van Tol: “Er zijn genoeg autobedrijven die nog geen formule hebben. Als nieuwe leden zich aandienen, wordt daar met elkaar over gepraat, zodat daar geen scheve gezichten over komen. We worden ook door garagebedrijven benaderd om te vragen hoe de aansluiting bij CarProf bevalt en wat onze ervaringen zijn met de organisatie. Thea zit bijvoorbeeld met Patrick Hommel in een Bovag-werkgroep en heeft hem op die manier enthousiast gemaakt voor CarProf. Onlangs is hij als honderdste CarProf aangesloten.”
Vanuit de wens om het samen te doen waren ook alle medewerkers aanwezig toen formulemanager Harold van Gestel in Den Haag CarProf kwam toelichten. Thea van der Maarel: “Dat is zo belangrijk! Ik kan wel samen met Guus beslissen: we gaan bij die club, maar als dat besluit niet gedragen wordt door de medewerkers, heeft het helemaal geen zin. Dan werkt het niet.”


Techniek
Als lid van de CarProf-formule kan Auto Centrum Leidschendam onder meer gebruikmaken van de technische ondersteuning die Tech360 biedt. “Thea van der Maarel: “Ze hebben bijvoorbeeld een hele goede technische vraagbaak. Die zegt ook: ‘Ga niet te lang zelf zoeken’. Het is misschien iets wat bij andere leden al veel vaker is voorgekomen en waar al een pasklare oplossing voor is. We hebben daarvoor een remote control aangeschaft, zodat Tech360 de auto kan overnemen en op afstand bij ons in die auto kan kijken met originele fabrieksapparatuur. Op het gebied van opleidingen hebben ze ook op heel veel terreinen uitstekende cursussen. Het heeft even stilgelegen, maar aanstaande maandag begint een van onze monteurs met deel 2 van zijn hybridetraining.”
Guus van Tol: “Een sleutel inleren, software updaten… Het was vroeger allemaal een kwestie van: even naar de dealer. Je kunt nu eenmaal nooit zonder elkaars hulp. Maar contacten verwateren, of bedrijven worden overgenomen en bedrijven gaan op slot, dus dat ging steeds moeizamer. Nu we bij CarProf zijn aangesloten hoeven we voor dat soort werkzaamheden de deur niet meer uit. En de klant hoeft niet meer naar de dealer. Bij ons wordt hij toch met een andere lach ontvangen, dat durf ik wel te stellen. De klant kiest niet voor niets voor ons.”
Als onderdeel van Alliance Automotive Group biedt de CarProf-formule bovendien de mogelijkheid voor het aansluiten bij het subconcept NexDrive, dat zich specifiek richt op onderhoud en reparatie van elektrische en hybride voertuigen. Thea van der Maarel: “Het is zeker een concept waar we ons op termijn bij willen aansluiten. Voor dit moment focussen we ons nog vooral op het CarProf-concept. Dat is voor ons ook nog zo pril.”
Pechhulp
Een ander krachtig instrument dat CarProf biedt, is de pechhulppas, die voor een bescheiden bedrag veel voordelen biedt. Thea van der Maarel: “Voor 29,95 euro bieden wij de klanten die hun auto bij ons in onderhoud hebben pechhulp door heel Europa, dankzij dat netwerk van CarProf. Bovendien is de pas aan de auto gekoppeld, niet aan de eigenaar, dus het maakt niet uit wie er in die auto rijdt, de pechhulp is altijd geldig voor die auto.”
Guus van Tol: “Bij dat onderhoud hoort ook dat we 24 maanden garantie kunnen bieden op reparatie en onderdelen van niet-slijtagedelen. Voor de klant is dat natuurlijk een extra zekerheid dat hij bij onderhoud goed zit. Wat dat betreft zie je ook dat Brezan, waar wij al jaren onze onderdelen halen, in de loop der jaren meer is opgeschoven naar A-kwaliteitonderdelen. Ze denken echt met je mee en de band is dan ook heel goed, al jaren.”


Sales en marketing
Ondersteuning bij de marketing was met name voor Thea van der Maarel een belangrijk element van CarProf. “Ons bedrijf is niet klein, maar ook niet heel groot. Voor sales en marketing kunnen we geen medewerker apart in dienst nemen. Ik deed dat er altijd zo’n beetje bij. CarProf heeft daar wel apart mensen voor in dienst. Het gaat niet om een of ander reclamebureau, maar het zijn echt mensen met een CarProf-hart die ons heel bruikbaar materiaal aanleveren om te adverteren op social media, direct mail, of in plaatselijke bladen. Dat beperkt zich niet tot de bekende apk-mailingen, maar gaat ook over bandenwissels, zomercheck, wintercheck, wat dan ook, plus wat we daar nog zelf aan acties aan toe willen voegen. En wat Guus al zei: in groepsverband kun je heel goed materiaal laten maken. Zo hebben we CarProf-mondkapjes en kleine flesjes met desinfecterende gel, die we aan onze klanten mee kunnen geven.”
Klanten
Die klanten zijn vooral de particulier, maar ook zakelijke klanten zijn welkom. Thea van der Maarel: “Via LeaseProf worden die zakelijke klanten onder de aangesloten autobedrijven verdeeld. Vaak staat in het contract dat haal- en brengservice is inbegrepen en dat is wel jammer, want het mooiste zou zijn als je ook die zakelijke rijder in je bedrijf krijgt, zodat hij hier de sfeer kan proeven, want dat is onze sterke kracht.”