De helft van de prijzen op facturen van laadsessies komt niet overeen met de vooraf vindbare prijzen. Bij 20 procent werd vooraf überhaupt geen tarief vermeld.

Dat blijkt uit de nieuwste Benchmark Prijstransparantie van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur, een onderzoek dat met behulp van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) is uitgevoerd. De VER is teleurgesteld in de passieve houding van veel laadpasaanbieders, waardoor veel EV-rijders onderaan de streep veel meer voor hun laadsessies betalen dan verwacht.

Verplicht

De slechte prijstransparantie ondermijnt het vertrouwen in elektrisch rijden. Vooral voor nieuwe of twijfelende overstappers vormt het onduidelijke prijsbeleid een drempel. “Dit remt de transitie naar duurzame mobiliteit af, terwijl snelheid juist nu cruciaal is”, zegt Marina van Helvoort, directeur van de VER. “De maat is voor ons nu vol. De sector moet in beweging komen en het Rijk moet ingrijpen. De VER roept op tot verplichte, actieve prijscommunicatie bij elke laadsessie – vooraf én tijdens het laden. Daarmee is het overgrote deel van de problemen eenvoudig op te lossen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 augustus 2025
Job Haaksman conceptmanager AutoFirst
8 augustus 2025
SonoSolar veilt restanten Sion
8 augustus 2025
4 op de 10 wil beloning voor goed rijgedrag
7 augustus 2025
Equip Auto nomineert innovaties
7 augustus 2025
Nog 260.000 auto’s op winterbanden
7 augustus 2025
Kofferbakmat uit afgedankt oceaanplastic
Meest bekeken berichten
Recente reacties