De registratie van nieuwe personenwagens is vorige maand in Europa 14,5 procent hoger uitgekomen dan in september 2018. Daarin speelt volgens fabrikantenkoepel Acea de introductie destijds van de WLTP-meetmethode een belangrijke rol.
Europa-breed kelderden in september 2018 de registraties: -23,5% ten opzichte van augustus 2018. Daarmee sorteerde de markt toen voor op het (verwachte) prijsopdrijvende effect van de nieuwe uitstootnorm. De meer op de rijpraktijk afgestemde WLTP verving de laboratoriumtestmethode NEDC. De positieve resultaten van september 2019, goed voor 1,2 miljoen registraties, geven dan ook een vertekend beeld.
Dubbele cijfers
Vorige maand eindigde alleen Bulgarije in het rood. Van de grote vijf markten rapporteerden er vier dubbele cijfers bij hun registraties. Duitsland noteerde een plus van 22,2%, Spanje 18,3%, Frankrijk 16.6% en Italië 13,4%. Daarmee vergeleken was het marktherstel in het Verenigd Koninkrijk beperkt (+1,3%), waarschijnlijk als gevolg van de onzekerheid bij consumenten door de Brexit-perikelen.
Gemeten over de eerste negen maanden van 2019 gingen de registraties in Europa omlaag met 1,6% vergeleken met dezelfde periode in 2018. Alleen in Duitsland was sprake van een groei (+2,5%) over de periode januari t/m september. Spanje (?7,4%), het Verenigd Koninkrijk (?2,5%), Italië (?1,6%) en Frankrijk (?1,3%) bleven onder de nul.
Nederland
Zoals eerder gemeld gingen in ons land de registraties in de eerste negen maanden sterker onderuit dan het Europees gemiddelde: -7,8% (331.267 om 359.317 exemplaren). De maand september (+31,6%) daarentegen kende ruim een verdubbeling, afgezet tegen de Europese doorsnee (+14,5%).