Dat de crisismaatregelen ter bestrijding van het coronavirus effect hebben op de schadeherstelbranche, is terug te zien in de Audatex-schadecalculaties. Eind maart waren dat er 25 procent minder dan begin maart.

Begin maart 2020 was er nog een hoger calculatievolume dan een jaar eerder, omdat er begin deze maand nog veel schades gerepareerd werden die tijdens de stormen in februari zijn ontstaan. Zowel in week 10 als in week 11 lagen de volumes aanzienlijk hoger dan in 2019.

Vanaf 16 maart (week 12) zijn de eerste gevolgen van de crisismaatregelen terug te zien in de schadevolumes. In die week is het calculatievolume ineens lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

Ten opzichte van de eerste week van maart is het volume in week 12 met 14 procent gedaald, in week 13 zelfs met 25 procent.

Schadebedrag

Ook in het gemiddeld schadebedrag (GSB) is een daling waarneembaar. In het begin van de maand is dat bedrag nog 1640 euro. In de loop van de maand zakt het met 9 procent naar 1493 euro.

Solera constateert dat er weliswaar veel minder zware ongelukken plaatsvinden en dat kleinere, rijdbare schades, die al enige tijd geleden kunnen zijn ontstaan, op dit moment alsnog voor herstel aangeboden worden. “De periode waar we op inzoomen is nog kort, maar de daling van het percentage onderdelen en de stijging van het percentage spuitwerk als onderdeel van het GSB lijken deze trend vooralsnog te bevestigen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties