Brancheorganisatie Focwa heeft deze week 4500 leerlingen in het vmbo met een technisch profiel een mailing gestuurd om hen te interesseren voor het vak van schadehersteller. Het is onderdeel van een grotere campagne, in samenwerking met het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor de Carrosseriebranche OOC, om de beroepskeuze van jongeren te beïnvloeden.

In de brief wordt verwezen naar de website ikwordschadehersteller.nl, waar potentiële schadeherstellers op een toegankelijke manier kunnen kennismaken met het vak. Ondernemers kunnen hier ideeën vinden hoe ze jongeren kunnen inspireren om te kiezen voor het schadeherstelvak. Ook kunnen zij hier informatiepakketten aanvragen voor verdere werving.

Beïnvloeding

Wieteke Tichelaar, programmadirecteur bij het OOC: “We willen de beroepskeuze van jongeren beïnvloeden. Eigenlijk is daar maar één manier voor, namelijk die jongeren ervaring op laten doen met het vak. Laat hen zelf eens oefenen met een verfspuit en laat in de werkplaats zien wat het vak nog meer inhoudt. Laat één van uw werknemers aan jongeren vertellen hoe leuk hij of zij het vak vindt. Dáár worden jongeren met een passie voor techniek blij van!”

Speerpunt

Het personeelstekort is een van de speerpunten van het beleid van Focwa. Femke Teeling, directeur Focwa: “Er zijn niet alleen veel kansen voor jonge vakmannen en -vrouwen in onze sector. Volgens ons is er op termijn ook niet minder nood aan personeel. Daarom maken we van instroom en behoud van personeel een absolute topprioriteit. Zo voerden we een succesvolle lobby in Den Haag voor het voortbestaan van de subsidieregeling praktijkleren (BBL). Ook organiseerden we een themabijeenkomst over de toekomst van carrosserieopleidingen voor de directeuren en managers van ROC’s die deze opleidingen aanbieden. Daarnaast willen wij als brancheorganisatie inzetten op de beeldvorming op het schadeherstelvak bij leerlingen en hun ouders. En ook ondernemers spelen hierbij een belangrijke rol.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties