De Renault Zoe heeft geen enkele ster voor veiligheid gekregen tijdens de laatste testronde van Euro NCAP van 2021. Ook de volledig elektrische Dacia Spring kwam er met slechts één ster bekaaid van af.
Het zijn ontluisterende resultaten voor een autofabrikant die twintig jaar geleden als eerste vijfsterrenveiligheid bracht. De nieuwe elektrische Zoe, een facelift uit 2020 voor de auto die in 2013 werd geïntroduceerd, kreeg verschillende batterijverbeteringen, maar moest inboeten aan veiligheid. De in de stoel gemonteerde zij-airbag, die voorheen het hoofd en de borstkast beschermde, is vervangen door een minder effectieve airbag voor alleen de borstkas. De nieuwe Zoe biedt volgens Euro NCAP in het algemeen slechte bescherming bij ongevallen, slechte bescherming van kwetsbare weggebruikers en mist zinvolle technologie voor het vermijden van aanrijdingen.
Eén ster
Niet veel beter bracht de volledig elektrische Dacia Spring het ervan af. Wat als een nieuw voertuig wordt gepresenteerd is feitelijk een afgeleide van de in China gemaakte Renault City K-ZE, die weer is afgeleid van de Renault Kwid die in India en Brazilië op de markt is gebracht. Bij crashtests constateert Euro NCAP een hoog risico op levensbedreigende verwondingen van de borstkas van de bestuurder en het hoofd van de passagier op de achterbank bij frontale crashtests, en een marginale borstbescherming bij een zijdelingse botsing.