De overname van schadeherstelbedrijf ABS Den Elzen in juni door het Scandinavische Werksta riep bij diverse partijen vragen op. Reden om Joel Granath, ceo van Werksta, en Joost den Elzen bij elkaar te roepen voor een dubbelinterview.
ABS Den Elzen stond nog niet eens te koop toen Daniëlle Vermeulen en Joost den Elzen, de eigenaren van ABS Den Elzen, door het Scandinavische Werksta werden benaderd. Joost den Elzen: “We hadden net drie weken daarvoor besloten dat we de komende vijf jaar eens over de continuïteit van het bedrijf zouden gaan nadenken. We hadden immers net een bedrijf in Capelle aan den IJssel overgenomen en net onze strategie voor de periode tot 2030 ontvouwd. Daarbij hadden we plannen om in aantal vestigingen te groeien. Wat onze positie bemoeilijkte, was het feit dat wij het enige schadeherstelbedrijf zijn met meerdere vestigingen zonder een financiële partner. We zijn niet gelieerd aan een dealerholding. Ik heb altijd gedacht dat investeringen relatief lager worden naarmate je groter wordt, maar in de praktijk lopen de investeringen alleen maar op. Dus hoe we zouden kunnen groeien puur op basis van eigen kapitaal, kostte ons wel wat hoofdbrekens. Werksta kwam voor ons gevoel eigenlijk te vroeg, maar we hebben geen opvolging binnen de familie, dus we hebben de belangstelling van Werksta wel direct serieus genomen. En we waren natuurlijk ook nieuwsgierig wat een buitenlands bedrijf zag in een Nederlands schadeherstelbedrijf.”

Investeringsmaatschappij
Daar zat de Zweedse investeringsmaatschappij Procuritas Capital Investors achter, die sinds 2015 met Werksta investeert in de bedrijfstak schadeherstel. Groepsdirecteur is sinds anderhalf jaar de van vrachtwagenfabrikant Scania afkomstige Joel Granath: “Procuritas zag dat verzekeringsmaatschappijen in de noordelijke landen eigenlijk maar twee soorten partners hebben voor schadeherstel: dealerbedrijven, die meer zijn gefocust op het verkopen, repareren en onderhouden van auto’s dan op het herstellen van schades daaraan, en de zelfstandige, onafhankelijke schadeherstelbedrijven. Geen van beide partijen heeft de focus en de drive om schadeherstel naar een hoger plan te brengen, om de ideale partner te worden voor verzekeringsmaatschappijen. Procuritas was dus eigenlijk op zoek naar een keten van schadeherstelbedrijven. De eerste stap daarin was het opkopen van schadeherstelbedrijven in Zweden met als doel zelf een keten te vormen, learning by doing feitelijk. Vervolgens kocht Procuritas een keten in Finland, Autoklinikka, die wordt gerund door een jonge Finse ondernemer met zo’n tien vestigingen, vergelijkbaar met iemand als Joost. Ook hij wilde groeien in Finland, maar kon dat niet op eigen kracht, dus heeft hij zijn bedrijf verkocht aan Werksta en werd zelf investeerder in Werksta. Daarna hebben we ook in Noorwegen schadeherstelbedrijven opgekocht, opnieuw één voor één.”

Joel Granath
Bij een investeringsmaatschappij als die aan het hoofd staat van Werksta gaat het uiteraard ook om geld verdienen. Voor Joel Granath ligt de uitdaging er vooral in kwalitatief te kunnen groeien als bedrijf. “Het was het juiste moment om een volgende stap te maken. Een nieuwe markt betreden is een belangrijke stap. De organisatie moet daar klaar voor zijn en ik denk dat we er klaar voor zijn. Toen ik anderhalf jaar geleden bij Werksta kwam, heb ik countrymanagers aangesteld, zoals Joost countrymanager is voor Nederland. Ik heb een business developer aangenomen, die we eerst niet hadden, en een sterk groepsmanagementteam benoemd. Toen dat allemaal stond, hebben we de blik op andere landen gericht en zijn we met Joost in contact gekomen.”
Als countrymanager heeft Joost den Elzen niet alleen de taak om zijn eigen bedrijf te leiden, maar ook om groei te realiseren binnen Nederland. Joost den Elzen: “Natuurlijk zijn andere schadeherstelondernemers nieuwsgierig hoe we dat gaan doen. Er is ook al door bedrijven interesse getoond en dat is ook zeker een pad dat we de komende tijd gaan bewandelen.”
Joel Granath: “Dé manier om te groeien is door het overnemen van bedrijven. Er zijn een heleboel mooie bedrijven in Nederland die daarvoor in aanmerking komen, dus ja, er zijn al gesprekken gaande met andere Nederlandse ondernemers. Het belangrijkste is dat we de nummer 1 toeleverancier blijven voor verzekerings- en leasemaatschappijen, alsook dealerholdings als het op kwaliteit aankomt, niet alleen voor de opdrachtgevers zelf, maar zeker ook voor de medewerkers van de bedrijven en uiteraard voor de consumenten.”
Als countrymanager van Werksta heeft Joost den Elzen de taak om zijn eigen bedrijf te leiden, maar ook om groei te realiseren binnen Nederland.
Joost den Elzen: “Vaak wordt een bedrijf verkocht wanneer de ondernemer er niet meer zo’n zin in heeft, of al lang niet meer geïnvesteerd heeft en eigenlijk van zijn bedrijf af wil. Dat zijn niet direct de bedrijven waar we naar op zoek zijn. Net als dat ik zelf nog niet op zoek was naar een overnamekandidaat kunnen er nu bedrijven zijn die er nog niet aan denken om overgenomen te worden, maar die onder de vlag van Werksta een mogelijkheid zien om te kunnen investeren in hun bedrijf en dat naar een hoger niveau te tillen. Daarbij hou je de ondernemer aan boord, maar in een iets andere rol.”
Duurzaamheid
Wat Werksta in ABS Den Elzen herkent, is het streven beter te worden in schadeherstel, onder meer door het streven naar een duurzamere bedrijfsvoering. Joel Granath: “Wat wij horen van de verzekeringsmaatschappijen, wanneer zij vragen om duurzaam schadeherstel, is dat wij de enige partij zijn die daar werkelijk naar luistert, terwijl dat voor verzekeringsmaatschappijen de afgelopen tien jaar zoveel belangrijker is geworden. We hebben de schaalgrootte om heel gestructureerd te kunnen werken en we zijn gespecialiseerd in schadeherstel. We hebben geen conflicterende belangen. We hoeven niet zoveel mogelijk vervangingsonderdelen te verkopen, dus we kunnen ons focussen op wat de verzekeringsmaatschappijen vragen. Het heeft er onder meer toe geleid dat we ons zijn gaan specialiseren in het gebruik van gebruikte onderdelen, in plastic repair enzovoorts. Het reduceert kosten en CO2-uitstoot, en dat wordt gewaardeerd door de verzekeringsmaatschappijen.”

Met het vertrouwen van de verzekeringsmaatschappijen groeide Werksta in drie jaar tijd uit tot een groep met meer dan honderd bedrijven in drie landen, maar was het in 2025 nog steeds actief in diezelfde drie landen. Met de aanstelling van Joel Granath richtte Werksta de blik op de rest van Europa en kwam het al snel uit bij ABS Den Elzen. Joel Granath: “We hebben andere bedrijven gezien, maar met Joost hadden we direct het gevoel de juiste partner gevonden te hebben en we waren zeer onder de indruk van zijn bedrijf en hoe hij de klanttevredenheid weet hoog te houden, hoe hij focust op zijn medewerkers als belangrijkste element in de bedrijfsvoering en zijn focus op processen en verbetering. Dat kwam allemaal sterk overeen met hoe wij daar binnen Werksta over denken.”
ABS
ABS Den Elzen is een bedrijf met negen vestigingen en tegelijkertijd aangesloten bij een schadeherstelketen. Daarmee is de Nederlandse markt afwijkend van die in de noordelijke landen. Er leefden dan ook heel wat vragen over de verschillende netwerken bij Joel Granath. Dat stelde Joost den Elzen aan de ene kant gerust: “Daaruit bleek dat, ondanks de netwerken en het lidmaatschap van ABS, Werksta juist geïnteresseerd was in ABS Den Elzen omdát we onderdeel zijn van een netwerk.”
‘Het is belangrijk dat Joost zijn bedrijf blijft ontwikkelen, samen met ons.’
Joel Granath: “Binnen de drie noordelijke landen waarin we actief zijn, bestaan ook allerlei verschillen. Niet één markt is hetzelfde. Omdat we een nieuwe markt betreden, zijn we uiteraard geïnteresseerd in de dynamiek hier, vandaar al mijn vragen.”
Joost den Elzen: “We zijn een loyale partner van ABS en zijn heel gelukkig met het netwerk van ABS. We willen allebei groeien, als het even kan binnen het ABS-netwerk en in Nederland is het nu eenmaal een vereiste om bij een netwerk aangesloten te zijn als je wilt werken voor leasemaatschappijen en sommige verzekeraars. Het helpt ons met het behalen van onze duurzaamheidsdoelstellingen. Daarnaast heeft Den Elzen zijn eigen kernwaarden en strategische belangen die het bedrijf nastreeft en die bleken wonderwel overeen te komen met hoe Werksta daarover denkt: niet groeien omwille van de groei, maar om beter te worden in wat we altijd al gedaan hebben: auto’s herstellen.”
Blijven ontwikkelen
De verkoop van zijn bedrijf zal Joost den Elzen ook zeker niet verleiden om achterover te gaan leunen. Een groot deel van de verkoopopbrengst heeft Joost geherinvesteerd in de Werksta Groep en blijft op deze manier zeker ook ondernemen, weet ook Joel Granath: “Voor ons was het belangrijk dat Joost gemotiveerd blijft om het bedrijf te leiden. Werksta wil een partnerschap met Den Elzen omdat we zagen dat het een mooi bedrijf is, juist door de manier waarop Joost het heeft opgebouwd. Het is dan ook belangrijk dat hij het bedrijf blijft ontwikkelen, samen met ons.”
