Het schadevolume in de vier grootste Europese markten (Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië) zal met 17 procent zijn gedaald in het jaar 2030, uitgaande van het niveau van 2016. Daarbij is geen rekening gehouden met inflatie.
Dat zei Steve Young, directeur van het International Car Distribution Programme (ICDP), dinsdag tijdens het IBIS-congres in München, waar de internationale schadeherstelwereld zich heeft verzameld. Young deed zijn uitspraak op grond van een gezamenlijk onderzoek van ICDP en IBIS, het International Bodyshop Industry Symposium.Combinatie
De verwachting is gedaan op basis van een combinatie van verschillende ontwikkelingen. Daarbij is bijvoorbeeld rekening gehouden met ontwikkelingen in het lokale wagenpark, de weginfrastructuur en het aantal gereden kilometers. Zo wordt onder meer een stijging van de kosten verwacht voor onderdelen en arbeidsuren. Een forse stijging van het aantal total-losses zal daarentegen een dempende invloed hebben op het schadevolume. De voorspelling van een daling van 17 procent in het schadevolume is een overall verwachting voor de vier grootste Europese schademarkten. Daar binnen zijn natuurlijk grote verschillen. Zo verwacht ICDP voor Duitsland een snellere acceptatie van advanced driver assistance-systemen (ADAS) dan in andere markten. Het onderzoek rekent daarom met een conservatieve 30 procent reductie van het aantal ongevallen dankzij deze systemen.