Het schadevolume in de vier grootste Europese markten (Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië) zal met 17 procent zijn gedaald in het jaar 2030, uitgaande van het niveau van 2016. Daarbij is geen rekening gehouden met inflatie.

Dat zei Steve Young, directeur van het International Car Distribution Programme (ICDP), dinsdag tijdens het IBIS-congres in München, waar de internationale schadeherstelwereld zich heeft verzameld. Young deed zijn uitspraak op grond van een gezamenlijk onderzoek van ICDP en IBIS, het International Bodyshop Industry Symposium.

Combinatie

De verwachting is gedaan op basis van een combinatie van verschillende ontwikkelingen. Daarbij is bijvoorbeeld rekening gehouden met ontwikkelingen in het lokale wagenpark, de weginfrastructuur en het aantal gereden kilometers. Zo wordt onder meer een stijging van de kosten verwacht voor onderdelen en arbeidsuren. Een forse stijging van het aantal total-losses zal daarentegen een dempende invloed hebben op het schadevolume. De voorspelling van een daling van 17 procent in het schadevolume is een overall verwachting voor de vier grootste Europese schademarkten. Daar binnen zijn natuurlijk grote verschillen. Zo verwacht ICDP voor Duitsland een snellere acceptatie van advanced driver assistance-systemen (ADAS) dan in andere markten. Het onderzoek rekent daarom met een conservatieve 30 procent reductie van het aantal ongevallen dankzij deze systemen. 23-procent Voor alle vier de markten verwacht ICDP een daling van 23 procent in het aantal te herstellen schades. Dit wordt slechts voor een klein deel gecompenseerd door de hogere kosten voor schadeherstel, vandaar die 17 procent daling van het schadevolume overall.

Andere markten

Het onderzoek beperkt zich in eerste instantie tot de vier genoemde markten. Onderzoek naar andere markten volgt nog. Op 20 juni wordt tijdens het schade-event van kennis- en netwerkorganisatie Automotive Insiders een eerste blik gegund in de ontwikkelingen op de Nederlandse schadeherstelmarkt, tijdens de presentatie van de Branchemonitor Schadesector.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
Meest bekeken berichten
Recente reacties