De Stichting Onafhankelijk Schadeherstel brengt met de Vrije Polis Autoverzekering een nieuwe autoverzekering op de markt. Bij deze verzekering is de verzekerde vrij om zelf het bedrijf te kiezen waar hij zijn autoschade wil laten herstellen.

boschmanDe Vrije Polis, opgezet in samenwerking met verzekeringsbedrijf Quorim, wordt aangeboden door de schadeherstelbedrijven die zijn aangesloten bij de Stichting Onafhankelijk Schadeherstel. De verzekering zou niet vrij zijn als het verzekerden niet vrij staat om de schade toch bij een ander bedrijf te laten herstellen. Nieck-Jan Boschman geeft dat ook toe. “Het is niet raar, het is heel open. Maar natuurlijk is het het meest logisch dat de auto hersteld wordt bij het bedrijf dat de Vrije Polis heeft aangeboden.”

Onwetendheid

De Vrije Polis Autoverzekering is mede voortgekomen uit de grote onwetendheid die er bij verzekerden is over welke polis zij nu eigenlijk afgesloten hebben. Nieck-Jan Boschman: “Pas als iemand schade heeft gereden komt hij erachter hoe hij verzekerd is. Dan blijkt bijvoorbeeld dat hij met zijn auto 20 kilometer verderop naar een schadeherstelbedrijf moet. Met de Vrije Polis kun je naar willekeurig welk schadeherstelbedrijf jij wil.”

Lokaal

De stichting telt op dit moment veertien leden, maar is snel groeiende. Het zijn over het algemeen wat kleinere bedrijven, hoewel Nieck-Jan Boschman dat nuanceert: “Wat is klein? Sommige hebben drie man productief, andere zeven. Ze zijn niet groot, maar heel klein zijn ze ook niet. De grootte is ook niet zo van belang. Het is meer dat deze bedrijven bij verzekeringsmaatschappijen meestal niet in beeld zijn.” De kracht van de leden die bij de Stichting Onafhankelijk Schadeherstel zijn aangesloten ligt in de lokale marktbewerking. Nieck-Jan Boschman: “De vraag naar een stichting als de onze kwam uit de markt zelf. Bedrijven kampten met het probleem hoe zij lokaal schades naar hun bedrijf konden krijgen. Wij hebben daar handvatten voor ontwikkeld, een website bijvoorbeeld en een folder. Daarmee kunnen de bedrijven lokaal particulieren benaderen. En de Vrije Polis is de volgende stap. Onze leden willen vrij zijn om te ondernemen. We gaan dan ook geen contracten aan met inkoopcombinaties of wat dan ook. Pas als er vraag vanuit de leden komt om bijvoorbeeld gezamenlijk opleidingen in te kopen, dan gaan we kijken wat we voor de leden kunnen opzetten.” Hoe het werkt? De aangesloten schadeherstelbedrijven zijn verplicht te werken volgens minimalisatie/maximalisatie van het uurtarief. Schades via de verzekering worden gerepareerd volgens Audatex/Dat/GT Estimate-calculatie. Er wordt gewerkt met originele onderdelen of matching quality. Alleen in overleg met de klant mag gebruik gemaakt worden van gebruikte onderdelen. De aangesloten bedrijven geven vier jaar garantie op de reparatie.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
29 april 2025
Driver Lounge wordt hart van vernieuwd Maas-De Koning Moordrecht  
29 april 2025
LKQ als concepteneigenaar
28 april 2025
Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
28 april 2025
De transformatie van Automotive Academy
28 april 2025
‘Kans Bosch Car Service te worden met beide handen gegrepen’
25 april 2025
BOVAG over Klimaatpakket 2025: nieuw evenwicht vinden essentieel
Meest bekeken berichten
Recente reacties