Na twee jaar telt het Sustainable Repair Network van AkzoNobel al 203 schadeherstelvestigingen in tien landen in Europa, waaronder Nederland, verspreid over 119 bedrijven. 290 vestigingen zitten in de pijplijn om zich ook bij het netwerk aan te sluiten.
Doel van het netwerk is om de schadeherstelindustrie te helpen processen te verbeteren en de milieu-impact van hun activiteiten te verkleinen. AkzoNobel heeft zich verplicht tegen 2030 de CO2-emissies met 50 procent te hebben verminderd doorheen de hele waardeketen.
Analyse
“Het is zeer bemoedigend te zien dat we in zo’n korte tijd dit momentum hebben bereikt en dat zoveel schadeherstelbedrijven uit heel Europa met onze experts samenwerken”, zegt director Ignacio Román Navarro. “We stellen hen in staat om blijvende, positieve veranderingen in hun bedrijf door te voeren, omdat we alle aspecten van hun reparatieprocessen en -activiteiten nauwkeurig kunnen analyseren om emissiebronnen op te sporen en effectieve reductiestrategieën te ontwikkelen, waardoor ze tastbare vooruitgang kunnen boeken in de richting van hun eigen doelstellingen en dit aan hun stakeholders kunnen aantonen.”
Drie niveaus
Het Sustainable Repair Network is gebaseerd op een raamwerk dat begint met het analyseren van het energieverbruik, het identificeren van manieren om de CO2-voetafdruk te verkleinen en positieve acties die aansluiten bij ‘repareren, recyclen, verminderen en hergebruiken’. Voor de niveau 1-certificering wordt de basis gelegd om de CO2-voetafdruk te meten, te monitoren en te verbeteren. Op grond hiervan worden strategieën ontwikkeld voor toekomstige verbeteringen. Voor niveau 2 stelt de carrosseriebedrijf met behulp van tools van AkzoNobel doelen vast om de duurzaamheidsprestaties te verbeteren. Verbeterpunten worden geïdentificeerd en een routekaart voor de komende jaren wordt opgesteld. Op niveau 3 worden de in niveau 2 vastgestelde doelen gemonitord en gerealiseerd, en wordt aangetoond dat de maatregelen zijn geïmplementeerd, verbeteringen zijn gerealiseerd en duurzaamheid is verankerd in de organisatie.