Innovam biedt verschillende opleidingstrajecten voor de mobiliteitsbranche. Onlangs is een pilot gestart met twaalf deelnemers die via het UWV een zij-instroomtraject volgen tot Basis Autoschadehersteller.
Innovam heeft al jarenlang succes met een vergelijkbaar zij-instroomtraject voor de Tweewieler Academy. Vanwege de tekorten aan personeel in de schadeherstelbranche wil Innovam op deze manier personeel voor het schadeherstelbedrijf werven.
Het eerste deel van het traject beslaat vier maanden. Hierin staan voor de deelnemers twintig praktijkdagen ingepland bij Innovam in Nieuwegein. Zij lopen daarnaast stage bij deelnemende schadeherstelbedrijven door heel Nederland, met behoud van uitkering. Na vier maanden doen de deelnemers een examen, tussen mbo 1- en 2-niveau in, en worden ze bij hun stagebedrijf voor nog eens acht maanden gedetacheerd. De inzet is dat ze hierna daadwerkelijk bij het schadeherstelbedrijf in dienst treden.
“De cursus is een eerste kennismaking met het vak van schadehersteller, met het schadeherstelbedrijf”, legt Henri Jager (39) uit. Met 22 jaar ervaring in het schadeherstelvak is hij net een paar maanden in dienst van Innovam en een van de trainers die het zij-instroomtraject begeleiden. “Hoe is het werk in een schadeherstelbedrijf georganiseerd? Voor wie werkt het schadeherstelbedrijf? Materiaalkennis en meer technische onderwerpen als verbindingstechnieken komen eigenlijk nog niet aan bod. Ik wil in het begin, vooral voor de mensen die niet uit de techniek komen, niet te veel ruis op de lijn hebben. Ik besteed zes dagen aan (de)montage en zes aan plaatwerk. Daar komt al wel een klein beetje diagnose bij, maar meer als kennismaking. Ik laat ze bijvoorbeeld een stekker uit een koplamp trekken om te laten zien wat voor foutmelding dat geeft.”
Divers
De klas van twaalf zij-instromers voor de cursus Basis Schadehersteller is zeer divers van samenstelling. “Er zitten mensen uit de zorg bij, uit de logistiek, een enkeling uit de techniek. Mensen die uit de arbeidsmarkt zijn gevallen, bijvoorbeeld door lichamelijke klachten, maar ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt”, aldus Henri Jager.
Wat alle deelnemers gemeen hebben, is dat ze via het UWV, dat de opleiding betaalt, bij Innovam zijn aangeboden voor de pilot. “In de pilot werken we met drie schadeketens: ABS Autoherstel, Schadenet en A.A.S. Ons doel is om uiteindelijk dit initiatief branchebreed uit te rollen, waarbij alle bedrijven die mee willen doen welkom zijn. We zijn al bezig een tweede groep samen te stellen en bedrijven daarvoor te interesseren. De meeste deelnemers zijn inmiddels aan de slag. Voor enkele deelnemers zijn we nog op zoek naar een passende stageplaats.”
Verwachtingen
Een van de cursisten die al wel aan zijn stage is begonnen, is Jamie Orie (47), lasser van beroep, die zonder werk kwam te zitten en het aanbod van de zij-instroom met beide handen aangreep. “Helemaal omdat zo’n opleiding een vermogen kost en het UWV die nu betaalt. Als lasser verdiende ik natuurlijk veel meer dan nu tijdens mijn stage, maar het is beter dan thuiszitten en ik zag het als een nieuwe kans. De groepsdynamiek is ook heel plezierig. En we hebben in Henri een heel leuke leraar. Dat motiveert extra.”
Met zijn ervaring als lasser beschikt Jamie Orie al over de nodige kennis van materialen, het schuren van metaal, van gereedschappen. In het begin van het traject komt nog behoorlijk wat theorie aan bod, maar dat viel hem nog wel mee. Het is meer de combinatie met zijn thuissituatie die het voor Jamie Orie wel eens wat zwaar maakt. “Naar het stagebedrijf kan ik gelukkig op de fiets, maar de opleiding is in Nieuwegein, dus voor een opleidingsdag zit ik twee uur in de auto. Dat is best wel eens zwaar.”
“Omdat ik vroeger als lasser heb gewerkt, werd er al direct veel van mij verwacht, maar voor mij is het schadeherstelbedrijf ook nieuw. Ik kan niet meteen meedraaien in de productie, dus het is voor mij wel belangrijk dat het leerbedrijf iemand beschikbaar stelt die mij kan begeleiden.”
Henri Jager herkent die situatie wel. “Sommige bedrijven hebben heel lage verwachtingen van de deelnemers, maar andere juist weer heel hoge. Daar wordt tijdens de opleidingsdagen ook aandacht aan besteed. Vooral bij de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vraagt dat aandacht. Zij vinden het moeilijk voor zichzelf op te komen, dus daar proberen wij ze bij te helpen.”
Logistiek
Een andere zij-instromer is Henry Jonkman (40), in het verleden werkzaam als logistiek medewerker. “Vanaf 2010 heb ik in de logistiek gewerkt, en daarvoor als loadmaster bij de Defensie Materieel Organisatie. Daarnaast heb ik een voorkeur voor textiele werkvormen. Ik heb ook meerdere naaimachines thuis, dus in de verte heb ik wel iets van een technische achtergrond, maar schadeherstel is helemaal nieuw voor mij.”
‘Sommige bedrijven hebben heel lage verwachtingen van de deelnemers, andere juist weer heel hoge.’
Terug in de schoolbanken viel Henry Jonkman mee. “Ik heb het ook heel erg naar mijn zin bij mijn stagebedrijf. Iedereen helpt elkaar en iedereen heeft zijn sterke kanten. En zij zijn blij met mij, is wat ik letterlijk te horen krijg. Op verzoek van de manager heb ik ook het magazijnbeheer overgenomen, omdat ik een achtergrond in het magazijn heb. Wanneer ze vanuit de werkplaats om een bepaald onderdeel vragen, weet ik in de helft van de gevallen uit mijn hoofd of het er is en waar het ligt. In mijn vorige werk had ik te maken met een magazijn met 65.000 stellingplaatsen, dus daarbij vergeleken is het magazijn van een schadeherstelbedrijf een kleinigheid.”
Positief
De winst van deze pilot is er niet alleen voor het schadeherstelvak, dat zo mogelijk nieuwe instroom krijgt, maar ligt ook op het persoonlijke vlak. Henri Jager: “Deelnemers zijn weer aan de slag, ze voelen zich weer nuttig en kijken weer met een positieve blik vooruit. Ik zie mensen echt opfleuren. Als iedereen meewerkt en het bedrijfsleven deze mensen laat merken dat ze echt gewaardeerd worden, ook als persoon, dan gaan ze wel ergens voor. Ze hebben immers ja gezegd tegen dit traject, dus ze willen ook echt verder komen.”
Wil je meer weten over het zij-instroomtraject voor schadeherstelbedrijven? Of wil je een zij-instromer de kans geven op een baan in de sector? Ga naar innovam.nl/zij-instroom en bekijk de mogelijkheden.
Foto boven: Voor het leren lassen beschikt Innovam over de allernieuwste equipment.