Wanneer er over dertig jaar alleen nog maar autonoom rijdende Volvo’s rijden, zullen deze niet in het universele schadeherstelbedrijf terechtkomen. Ook de verzekeraar kan de Volvo-rijder vergeten. De fabrikant zal zijn positie overnemen.

Dat is de toekomstvisie van Volvo, zoals die donderdag 12 oktober werd uitgedragen door de directeur Customer Service Gerben Batstra van Volvo Car Nederland. Hij deed dat tijdens het Acoat Selected-symposium in Driebergen.

Autonoom

Of de toekomst helemaal schadevrij wordt, durfde Batstra niet te zeggen. Wel heeft Volvo in zijn Visie 2020 omschreven dat er al in het jaar 2020 geen ernstig letsel of verkeersdode meer zal zijn in een nieuwe Volvo. Dit heeft voor een belangrijk deel te maken met de introductie van autonoom rijden. Dit zal in ieder geval het aantal schades drastisch doen afnemen, verwacht Batstra.

Volvo Erkend Schadeherstel

Met de invoering van Volvo Erkend Schadeherstel certificeert Volvo zijn eigen schadeherstellers. Alleen zij mogen autonome Volvo herstellen. De Volvo-dealer heeft de loketfunctie. Uiteindelijk zal dit ertoe leiden dat autonoom rijdende Volvo’s niet langer in het universele schadeherstelbedrijf terecht zullen komen. Batstra verwacht dat deze trend niet tot Volvo beperkt zal blijven.

Aansprakelijkheid

Daarna verwees Batstra naar een bekende uitspraak die de ceo van Volvo, Håkan Samuelsson, al in 2015 deed. Hij stelde toen dat Volvo de volledige aansprakelijkheid zal nemen bij een ongeval wanneer de auto in autonome modus staat. Logisch gevolg hiervan is dat de autofabrikant de positie van de verzekeraar zal overnemen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
3 juli 2025
Cyberveiligheid zet branche op scherp
2 juli 2025
Hella Gutmann integreert KI in diagnoseapparatuur
2 juli 2025
B-to-C occasionverkopen H1 nagenoeg gelijk
2 juli 2025
1,0 procent meer apk’s in eerste halfjaar
Meest bekeken berichten
Recente reacties