Operationeel sinds 2012 is het softwarepakket van Qweon, tevens webshop, voor bandenservicebedrijven en hun leveranciers voornamelijk op de Nederlandse banden- en velgenmarkt gericht. Met de uitbreiding van zijn dienstenpakket groeit Qweon steeds meer in de richting van een volledig garagesoftwarepakket waarvoor zelfs in het buitenland belangstelling is.

Wat Qweon met name onderscheidt van andere bandenwebshops is zijn onafhankelijkheid. Directeur Paul Smedts: “Ik denk dat er in Nederland geen banden- of velgenmerken verkocht worden die wij niet in onze database hebben. Er zijn heel veel pakketten die je kunt inzetten voor wat wij ook doen, maar vaak zijn die afkomstig van distributeurs, of banden- of wielenfabrikanten. Onze onafhankelijkheid is voor ons altijd key geweest. Bij ons mag iedereen meedoen; iedereen mag klant worden, iedere leverancier mag data aanleveren, alleen koppelen wij geen leveranciers aan klanten, of andersom, al krijgen wij die vraag heel vaak. Wij blijven daar tussen zitten, juist omdat wij van zoveel partijen gevoelige data binnenkrijgen.”

Niet alleen kan Qweon putten uit een database met alle merken; die is vanwege de koppeling met RDW-gegevens ook nog eens toepasbaar op elke auto met een Nederlands kenteken. Smedts: “Daar zit één maar aan, op grond van een kenteken weet je niet precies op welke bandenmaat een auto rijdt. Trouwens, niemand heeft die data.”

Werkplaatsmanager

Qweon begon in 2012 als een webshop voor banden en wielen. Later werden ook andere programma’s ontwikkeld, zoals de werkplaatsmanager. Hiermee is het mogelijk om werkzaamheden in te plannen, gekoppeld aan een locatie of werknemer. Sinds begin 2024 is die werkplaatsmanager uitgebreid met leveranciersinformatie. “Je merkt gaandeweg waar behoefte aan is in de markt. Het is niet zo dat je een abonnement op Qweon kunt afsluiten en dat de orders dan vanzelf binnenkomen. Daarom hebben wij ons de eerste jaren vooral gefocust op de balie en B-to-B-diensten, zodat baliemedewerkers in ons systeem heel snel kunnen zien welke leveranciers welke producten waar hebben liggen. Pas sinds een jaar of vijf helpen wij onze klanten ook met een B-to-C-omgeving, waarbij we wel heel duidelijk maken dat de bedrijven zelf hun marketing op orde moeten hebben. Inmiddels kunnen we de hele logistiek van een bandenbedrijf verzorgen, van inkoop tot verkoop en het inplannen van een werkplaatsafspraak.”

Vijf jaar Qweon
Een softwareplatform als dat van Qweon zit op een berg data. De verkopen die in de jaren 2019-2023 via Qweon hebben plaatsgevonden leiden tot enkele opvallende conclusies:
– De meest verkochte band in 2023 was een all-season-band van Vredestein, in de maat 205/55/16.
– In 2023 was ruim 31 procent van alle verkochte banden een all-season-band; in 2019 was dat slechts 17 procent.
– In 2019 was de gemiddelde verkoopprijs van een band 88,52 euro, in 2023 was dat al 111,90 euro, een stijging van ruim 26 procent.
– In 2019 was Vredestein nog het meest verkochte bandenmerk, in de jaren daarna was dat Continental.
– De populaire bandenmaat, 205/55/16 neemt in populariteit af: van 7,64 procent van de verkopen in 2019 naar 5,66 procent in 2023.

“Omdat heel veel bandenservicebedrijven tegenwoordig ook onderhoud doen, zijn we aan het kijken of we niet ook kunnen aansluiten bij onderdelendistributeurs, zodat je van een auto die je op de brug hebt staan ook meteen de benodigde onderdelen kunt bestellen. Vanuit de historie zijn onze klanten nu nog voornamelijk bandenservicebedrijven die onderhoud erbij zijn gaan doen, maar door te koppelen met steeds meer externe partijen willen we een werkplaatsmanager bouwen die ook interessant is voor onderhoudsbedrijven die banden erbij doen. Mijn doel is altijd geweest: de baliemedewerker hoeft maar met één softwarepakket te werken. In dat kader hebben we de software onlangs uitgebreid met een inkoopmodule, zodat de baliemedewerker rechtstreeks bestellingen kan plaatsen bij zijn leveranciers.”

Buitenland

Groei zit hem voor Qweon de komende tijd niet alleen in het product, maar ook in zijn klanten. Die zitten inmiddels ook al in België en sinds kort zelfs in Spanje. “België is ook echt een groeimarkt. Daar zitten wel softwarebedrijven, maar die richten zich veel minder op werkplaatsen, terwijl die zich steeds meer beseffen dat ze ook iets met internet moeten. Ons pakket is achttalig, dus we kunnen al heel veel landen aan.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties