Bosch integreert in diens ESItronic de nieuwe SOVD-norm (Service Oriented Vehicle Diagnostics) voor het diagnosticeren van Tesla-voertuigen met de KTS 560 en KTS 590. Integratie van originele Tesla-documenten voor onderhoud, reparatie en probleemoplossing betekent volgens Bosch dat men onderhouds- en diagnosetaken net zo grondig kan uitvoeren als de fabrikant.

Een speciale kabelset maakt de verbinding mogelijk met de Model 3, Model S, Model X en Model Y tot en met bouwjaar 2023 die niet zijn uitgerust met een standaard 16-polige OBD-diagnosestekker.

Met Tesla groeit het aantal voertuigen dat wordt ondersteund door de ESItronic-software van Bosch tot 90.000 voertuigen. Tesla is een buitenbeentje omdat de nieuwe modellen zijn uitgerust met een centrale computer (HPC of High Performance Computer) die alle diagnose- en onderhoudsaspecten van het voertuig beheert en waar de KTS-diagnosetester met ESItronic-software toegang toe heeft. De KTS-diagnosetester van Bosch is volgens de leverancier de eerste universele diagnosetester die onderhouds- en diagnosetaken net zo grondig kan uitvoeren als de fabrikant zelf.

De communicatie met het voertuig wordt, zoals gebruikelijk, tot stand gebracht met de KTS 560 of KTS 590. Afhankelijk van het modeljaar kan een Tesla-adapter nodig zijn, omdat voertuigen van de fabrikant tot het modeljaar 2024 geen uniforme diagnosestekker hebben. Het nieuwe diagnoseconcept biedt een overzicht van alle actieve fouten (waarschuwingen). De tab ‘Functies’ bevat alle inleerprocessen, zelftests, instellingen, testroutines en speciale functies die het voertuig te bieden heeft.

Alle uitgevoerde taken kunnen vervolgens worden opgeslagen en geregistreerd. ESItronic-gebruikers met een Advanced- of Masterpakket hebben ook rechtstreeks toegang tot de originele technische informatie van Tesla, allemaal in één applicatie, wat zorgt voor een nauwkeurige en efficiënte diagnose, onderhoud en reparatie.

Service Oriented Vehicle Diagnostics (SOVD)

Service Oriented Vehicle Diagnostics (SOVD) is een opkomende norm in autodiagnose met als doel de communicatie tussen voertuigen en diagnoseapparatuur te moderniseren en standaardiseren.  Door de integratie kunnen autobedrijven Tesla’s onderhouden en repareren.

In tegenstelling tot traditionele diagnoseprotocollen (zoals UDS – Unified Diagnostic Service), die gebaseerd zijn op een striktere architectuur, hanteert SOVD een servicegerichte benadering. Dit maakt een flexibelere en schaalbare interactie mogelijk.

SOVD maakt gebruikt van IP-communicatieprotocollen (TCP/IP, HTTP, WebSockets) wat de toegang tot diagnose via de cloud, mobiele apparaten of andere verbonden infrastructuren vergemakkelijkt.

De norm maakt realtime interactie met voertuigen mogelijk, wat bijzonder handig is voor voorspellend onderhoud, software-updates en continue gegevensanalyse.

Dankzij de open architectuur van SOVD wordt de integratie met verschillende systemen en diagnoseapparatuur vergemakkelijkt, zonder afhankelijk te zijn van de eigen oplossingen van fabrikanten. Ook is vereenvoudiging van diagnosetools mogelijk dankzij een uniforme interface en bestaat de mogelijkheid tot diagnose op afstand zonder fysieke interface (OBD-II aansluiting).

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 april 2025
ProMedia neemt Aftersales Magazine over
10 april 2025
CarXpert: zestig franchiseovereenkomsten getekend
10 april 2025
TNO opent smart mobility center op Helmondse campus
10 april 2025
Boetes voor Nokian en oud-werknemers
10 april 2025
VZR: Hoge afkoopsommen bij verplichte elektrische auto’s onacceptabel
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
Meest bekeken berichten
Recente reacties