Hoe diep is Bosch verstrikt in het manipuleren van emissie door Volkswagen? Veel dieper dan alom gedacht, als we een reconstructie in Wirtschaftswoche mogen geloven. Bosch zou de autoriteiten actief om de tuin hebben geleid – al sinds 2006.

Het Duitse online economietijdschrift beroept zich op intern e-mailverkeer tussen de toeleverancier en de autofabrikant. Daaruit zou blijken dat Bosch geholpen heeft om de aanpassing van software voor VW-motoren verborgen te houden voor de autoriteiten.

Codenaam

De sjoemelsoftware die in de herfst van 2015 leidde tot het nog steeds lopende VW-schandaal is – aldus Wirtschaftswoche – “met grote vanzelfsprekendheid” en al jaren geleden geprogrammeerd door Bosch-technici. Ook zou Bosch-personeel geholpen hebben om het gesjoemel af te schermen van de buitenwacht. Al in 2006 schreef een VW-manager aan een collega dat de manipulatie (interne codenaam: Akustikfunktion) zo moest ogen “dat we niet betrapt worden.” Om die reden zou hij Bosch daadwerkelijk een opdracht tot akoestische aanpassing hebben gegeven. Verder haalt Wirtschaftswoche een medewerkster van Bosch aan, die in maart 2007 per e-mail een collega vraagt of het hier inderdaad gaat om manipuleren van emissie. Ook stelt ze: “hoe ernstig moet het wel niet zijn, dat we er hier zelfs nepdocumentatie voor maken.” Een jaar later kenmerkt een andere medewerker de ‘Akustikfunktion’ openlijk als ’Cyclusherkenning’ , oftewel een programma waardoor auto’s in testopstelling schoner lijken dan in de realiteit. Overigens zou Bosch in 2009 voor het eerst VW hebben gewaarschuwd dat de software “niet conform de wet” was en dat de autoproducent daar de volle verantwoording voor moest nemen.

Bezwaren

Enige tijd later bevolen Bosch-managers aan personeel lager in de hiërarchie om hun eventuele persoonlijke bezwaren opzij te schuiven. Er speelden immers meer van dit soort kwesties, aldus een mail van een Bosch-manager eind 2009 aan een collega: “Ik verzoek u de SW (software) uit te leveren.” Een reactie vanuit Bosch en/of Volkswagen op de recente publicatie van Wirtschaftswoche is tot dusver uitgebleven.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
21 april 2025
Op safe spelen in de autovoorraad
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
Meest bekeken berichten
Recente reacties