Hoewel de werkplaatsen nog steeds werk hebben, raken ze bij 61,2% van de Bovag-bedrijven leger. Het vertrouwen bij de leden dat ze door de coronacrisis zullen komen blijft ongewijzigd. Dat leert de tweede editie van de Coronamonitor, waarmee Bovag sinds kort wekelijks de impact van het virus op de achterban meet.

De jongste uitkomsten dateren van 27 maart. Van de bedrijven die reageerden zegt 88% minder klanten te ontvangen. Bij 80,6% wordt de orderportefeuille leger en zetten klanten een streep door bestaande orders (31,3%). Verder is liquiditeit een toenemend probleem bij twee derde van de Bovag-leden.

De actuele praktijkinformatie die de leden met hun antwoorden aanreiken wordt door Bovag gebruikt om op landelijk niveau te werken aan steunmaatregelen. De respons van dertig procent is voor een enquête ongekend hoog, zegt woordvoerder Paul de Waal. “Het toont hoezeer de materie de mensen bezighoudt.”

Omzetverlies

In de tweede monitor rapporteert 44,2% van de Bovag-leden omzetverlies door toedoen van het coronavirus. 82,4% denkt binnen drie maanden een beroep te moeten doen op extra krediet. De verwachte hoeveelheid benodigde ontslagen is toegenomen (+11%). Inmiddels verwacht 38% afscheid te moeten nemen van medewerkers. Verder melden steeds meer leden (+12,8%) dat ze de landelijke steunmaatregelen gebruiken. Ten opzichte van de eerste peiling heeft nagenoeg hetzelfde percentage bedrijven (69,3%) vertrouwen dat men door de crisis heen komt.

Uit de nieuwste Coronamonitor concludeert Bovag dat het komende week prioriteit moet maken van communicatie over financiële ondersteuning (acceptatieproces banken, uitstel betaling door de Belastingdienst, oproep aan verhuurders om coulance te betrachten).

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties