De toespraak van voorzitter Gerard ten Buuren, gisteren op het jaarcongres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, zat boordevol optimisme. Er klonken echter ook waarschuwingen: het gaat goed, maar opletten blijft geboden.
Dat het congres bijna duizend gasten trok, “een mijlpaal”, weerspiegelt volgens Ten Buuren de vitaliteit van het onafhankelijk autobedrijf. “Nog steeds groeit de afdeling in ledental. Er komen meer en vooral jonge ondernemers bij. Of nieuwe groepen, zoals specialisten in restauratie van auto’s en de internationale groothandel.” Ook aan de klantzijde zit er muziek in het vrije kanaal. Het marktaandeel van de onafhankelijken in de aftersalesomzet is in en rondom ons land meer dan zestig procent. “Wij met z’n allen zijn dus nog steeds een belangrijke speler en dat is een mooie positie.” Volgens onderzoeksbureau McKinsey geven consumenten vijf belangrijke redenen om te kiezen voor het onafhankelijk autobedrijf: vertrouwen in kwaliteit en betrouwbaarheid, flexibiliteit, objectiviteit, prijs, waar voor je geld, nabijheid.