Hoe vind je de juiste mensen voor je team? En hoe behoud je ze? Het is een vraagstuk waarmee menig collega-autobedrijf worstelt.

Inclusief onszelf hebben we achttien medewerkers op de loonlijst: 2 aan de receptie, 1 chef werkplaats, 4 technisch specialisten, 1 Autotechnicus, 1 BBL-leerling, 1 BOL-leerling, 5?schoonmakers en 1 klusjesman. Daarnaast verzorgt mijn vrouw de administratie en ben ik voornamelijk achter de schermen bezig. Tot nu toe hebben we weinig moeite hoeven doen om aan personeel te komen. De meesten hebben zichzelf aangeboden. Dat is echt geen hocuspocus maar een combinatie van je zaakjes op orde hebben, een leuke, veilige werkomgeving creëren en werken aan een goede reputatie. Behoud van personeel is minstens zo belangrijk als werving. Wij bieden mensen veel vrijheid. Ze mogen twee avonden per week gebruikmaken van onze werkplaats om auto’s van vrienden en familie te onderhouden. Verder leggen we in gesprekken ieders persoonlijk ontwikkelingsplan vast. Wie zich vakinhoudelijk wil verbeteren, krijgt de ruimte om cursussen te volgen naast de standaard vijf dagen Tech 360. Alle mensen in de werkplaats mogen hun apk-papieren halen. We hebben momenteel zes keurmeesters rondlopen. Op vrijdag sluiten we de week af met een borrel en hapjes in onze gezellige kantine. Er is regelmatig een avond met het personeel. In november zijn we samen met onze grossier, negen man sterk, wezen karten en barbecueën. Ze zijn hoofdleverancier en staan formeel natuurlijk buiten ons bedrijf. Maar je hebt wel dagelijks met elkaar te maken. Met kerst organiseren we een uitgebreid buffet, ook voor de aanhang. Werk en privé kun je niet honderd procent scheiden – als je het al zou willen. Als directeur moet ik van tijd tot tijd heus wel een brandje blussen, als medewerkers het met elkaar oneens zijn en dat iets te sterk laten merken. Noem het mediator, noem het sociaal werker. Soms is er nu eenmaal minder chemie tussen mensen. Of neemt iemand stress van thuis mee naar de zaak. Dan voer ik een wat je noemt ‘goed gesprek’ en is bijna altijd de kou uit de lucht. Last but not least gaan we ieder jaar met alle medewerkers naar Salou, voor een weekendje teambuilding. Het is leuk om elkaar van een andere kant te leren kennen dan binnen de muren van Carprof Valentijn. Eventuele partners blijven thuis, omdat het voor de jongens dan toch anders is dan gewoon onder elkaar. Er zit altijd een uitstapje aan vast dat te maken heeft met de branche, bijvoorbeeld een bezoek aan een bepaalde merkdealer, een fitter of anderszins interessante onderneming. We zijn er al vier jaar op rij geweest. De reden is niet primair ingegeven door behoud van personeel. Wie bij je weg wil, doet dat toch wel, Salou of niet. Maar dit soort secundaire zaken heeft wel een bindend en motiverend effect. Het zorgt dat mensen graag bij jou willen werken en dat ook uitdragen. ‘Dat je zo’n weekend opzet voor je personeel’ hoor ik wel eens van klanten. ‘Ze doen ook heel veel voor mij’. zeg ik dan terug.”
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties