Philips verlegt de grenzen van de halogeenlamp om de prestaties op verschillende fronten te verbeteren. Uiteraard binnen de kaders van de verkeerswetgeving. Lumileds, de fabrikant van Philips autoverlichting geeft garagisten met de nieuwe range hun klanten de keuze uit: extralange levensduur, de beste lichtopbrengst of het witste licht.
Partnercontent
Halogeen blijft binnen automotive verlichting een uitermate belangrijk product, ondanks de opkomst van alternatieven zoals Xenon en ledverlichting. Het wagenpark veroudert nog altijd gestaag, auto’s die veelal uitgerust zijn met halogeenlampen dus. Onder automobilisten is er een behoefte om met halogeentechniek een vergelijkbare uitstraling te krijgen als met Xenon of led. Denk dan aan de grote lichtopbrengst, de witte kleur van de lichtbundel of simpelweg het gemak van de lange levensduur. Die voordelen maakt Philips nu beschikbaar voor gebruikers van halogeen autoverlichting.
RacingVision GT200
Allereerst is er de RacingVision GT200, beschikbaar in zowel H4 als H7. Het cijfer in die naam zegt alles: de lamp schijnt tot wel 200 procent feller dan een standaardlamp. Ook de reikwijdte van de lichtbundel profiteert van de nieuwe technieken door tot 80 meter extra zicht te bieden. Dit is mede mogelijk doordat er nieuwe coating-technieken worden toegepast die de lichtopbrengst optimaliseren. Ook het nieuwe kwartsglas draagt bij aan de precisie. Voor de H4-toepassing geldt een verwachte levensduur van 400 uur, de H7 is goed voor 250 branduren. Ruim boven de gangbare 200 uur dus. De kleurtemperatuur bedraagt 3500 Kelvin, wat gelijk staat aan wit licht.
De beste lamp voor elk type klant
WhiteVision ultra
Is dat witte licht niet wit genoeg? Philips kent in diens gamma ook de nieuwe WhiteVision ultra. Diens kleurtemperatuur reikt door de gepatenteerde coating tot wel 4200 Kelvin, een comfortabel en veilig zicht voor de gebruiker opleverend. Ten opzichte van standaardlampen levert de WhiteVision ultra een winst op van tot zestig procent meer licht. De H7-toepassing is goed voor 350 branduren, in het geval van H4 geldt zelfs 540 uur. Dat is haalbaar door een combinatie van het gebruikte gasmengsel en het ontwerp van de spoel. Net als de RacingVision GT200 is ook deze serie volledig goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg (de zogenoemde ECE R37-norm).
X-tremeVision Pro150
Met de beide hiervoor behandelde productseries richt Philips zich op een klantengroep die autorijden en autobezit vanuit emotie benadert, wellicht zelfs vanuit passie of hobby. Wie meer rationeel omgaat met onderhoudsbeslissingen kan bij Philips terecht voor de X-tremeVision Pro150. De kleurtemperatuur is met 3400 Kelvin vergelijkbaar aan die van de RacingVision GT200, maar de levensduur reikt veel verder. De H7-toepassing haalt zelfs 450 uur, ruim langer dan de twee andere series. Dit is te danken aan een innovatief ontwerp voor de gloeidraad, een nieuw glas en dito gasmengsel. Het recept daarvan is strikt geheim maar doorgaans worden gassen zoals Xenon, Krypton en halogeen hiervoor ingezet. De combinatie van voorgaande met een lichtbeeld dat tot wel 70 meter verder reikt dan een standaard lamp maakt van de X-tremeVision Pro150 een krachtige allrounder, helemaal toegesneden op de rationele klant.
De felheid en de reikwijdte van de lichtbundel zijn belangrijke argumenten voor consumenten, zo blijkt uit onderzoek door Metrixlab. De felheid staat zelfs op een eerste plek, gevolgd door het aantal meters zicht. Referentiepunt hierbij is de Europese minimumeis van 107 meter voor de auto. Met 70 meter extra zicht krijgt de klant extra reactietijd, wat de verkeersveiligheid direct gunstig beïnvloedt.
Om klanten te wijzen op de mogelijkheid om hun bestaande autoverlichting te upgraden met de nieuwe Philips autolampen vzijn vernieuwde baliedisplays verkrijgbaar. Autobedrijven kunnen hiervoor contact opnemen met hun Philips distributeur.