Ype Kramer Automaterialen zet sinds gisteren een elektrische bestelwagen in, voor emissievrije bezorging van onderdelen in Leeuwarden. De bestickerde Nissan NV-200 moet de distributie vergroenen en dient daarnaast om ervaring op te doen.
De grossier rijdt acht keer per dag, vanaf 8.00 uur, een route langs gemiddeld vijftien garagebedrijven. Halverwege de circa 120 stops gaat het mobiele proefkonijn aan de lader op de vestiging. “Volgens de voertuigfabrikant moet één volle batterij goed zijn voor tweehonderd kilometer”, zegt commercieel manager Daniël de Vegt. “Toch nemen we, zeker in deze fase, het zekere voor het onzekere. Je kunt niet riskeren dat je stilvalt en onderweg orders moet gaan overladen.” Om die reden gebeurt de elektrische distributie uitsluitend in de stad zelf, niet in de regio.
Zonnepanelen
Ype Kramer Automaterialen liet zeven jaar geleden het dak van de vestiging bekleden met zeshonderd zonnepanelen en gebruikt sinds geruime tijd warmtepompen. De vrijdag afgeleverde en maandag ingezette Nissan past in dat profiel. De NV-200 is uitgerust met groene bestickering en toont de boodschap ‘ik rij elektrisch’. Chauffeur Timo Dijkstra (foto) legde er de eerste ritten mee af. De overige elf bezorgwagens van de grossier, van diverse merken, rijden vooralsnog op fossiele brandstof.
Ervaringen
Mogelijk wordt in 2020 een tweede elektrische bezorgauto ingezet. Dat hangt af van de ervaringen in de komende maanden. Hoe houdt de accu zich onder écht winterse condities? Ontstaat inderdaad roestvorming op de schijven, door veelvuldig afremmen op de motor? “Het zijn bekende geluiden uit de markt. Maar zeker als grossier wil je uit eerste hand te weten komen wat zo’n elektrische auto nou werkelijk doet met jouw onderdelenpositie en die van je klanten.”