Het is al eerder geprobeerd, maar op de openbare weg hebben ze nog geen doorbraak beleefd: luchtloze banden. Michelin en General Motors hebben nu een nieuwe generatie luchtloze banden voor personenauto’s gepresenteerd. Het prototype heet Uptis, een afkorting voor unique puncture-proof tire system.

Vooralsnog gaan Michelin en GM niet verder dan de aankondiging dat ze gezamenlijk een prototype gaan testen en goedgekeurd willen krijgen, zodat de band vanaf 2024 kan worden geïntroduceerd voor personenauto’s. [responsive-video identifier=”VjiLzc9bD3Q”] Doordat de Uptis geen lucht bevat, betekent de band het einde van het risico op lekke en klapbanden. De voordelen zijn, aldus Michelin en GM, dat dit kosten bespaart, de productiviteit verhoogt, de automobilist zich veiliger voelt en er grondstoffen worden bespaard op de productie van banden en reservewielen. Michelin wijst erop dat er momenteel jaarlijks tweehonderd miljoen banden voortijdig worden afgedankt als gevolg van inrijdingen of beschadigingen.

Tweel

Het is overigens niet voor het eerst dat Michelin experimenteert met luchtloze banden. Voor speciale voertuigen zoals grasmaaiers en golfkarren heeft Michelin inmiddels een heel assortiment luchtloze banden onder de naam Tweel. Ook is Michelin niet de enige die mogelijkheden ziet voor een luchtloze band. Zo presenteerde Toyo tijdens de IAA in het najaar van 2017 de no air-band.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
27 mei 2025
Tool BASF meet CO2-voetafdruk
27 mei 2025
Mercedes-Benz 200 meest gezochte oldtimer
27 mei 2025
Goed werkgeverschap en klantenbinding hand in hand
26 mei 2025
EVHC-check nu ook in het Engels
26 mei 2025
CarXpert sluit twee autobedrijven aan
26 mei 2025
Carly: Tellerfraude bij 9 procent occasions
Meest bekeken berichten
Recente reacties