Bosch laat in Frankfurt door verschillende voorbeelden zien hoe het werkplaatsen wil ondersteunen en efficiënter maken. De monteur moet zoveel mogelijk kunnen doen met de onderdelen, apparatuur en software van Bosch.

Centraal hierbij staat de EsiTronic Evolution, oftewel de ‘mastertool’. De functionaliteiten van dit diagnose-apparaat zijn nog verder uitgebreid. Bosch is nu naar eigen zeggen de enige die verbinding kan maken met de centrale computer in de auto’s van Tesla.

OE-data

Het verkrijgen van toegang tot data is essentieel voor Bosch. Het bedrijf zet zich in voor vrije werkplaatsen, en daarvoor is toegang tot data noodzakelijk. Met de EsiTronic Evolution hoeft een werkplaats niet afzonderlijk bij de verschillende autofabrikanten in te loggen, maar kan een monteur met Secure Diagnostic Access (SDA) met één toegangscode alle gegevens bereiken. Dit garandeert toegang tot alle gegevens, ook voor de toekomst, ongeacht politieke besluiten. Nieuw is dat Bosch de gegevens van de autofabrikanten niet meer omzet naar een eigen format. Volgens het bedrijf komt dit de snelheid van beschikbaarheid ten goede.

Certificaat

Met de EsiTronic Evolution biedt Bosch ook een digitaal certificaat voor gebruikte auto’s. Deze bevat onder andere informatie over kilometerstanden, geregistreerde of niet geregistreerde ongevallen en een inschatting van toekomstige reparaties. Een health check van de accu hoort hierbij. Bij de diagnose wordt ook artificial intelligence ingezet. Bosch zet bovendien vol in op cybersecurity.

Bosch gaat zelf TPMS-sensoren produceren. De vervangingsmarkt voor de origineel gemonteerde exemplaren groeit naar verwachting snel nu de grote volumes van af-fabriek gemonteerde sensoren op leeftijd raken, aldus Han Overweg (Bosch).

Ondanks de elektrificatie van het wagenpark blijft Bosch ook investeren in onderdelen voor auto’s met een verbrandingsmotor, immers nog altijd het grootste deel van de markt. De elektrificatie zorgt daarnaast voor nieuwe producten. Volgens Bosch moeten werkplaatsen zich nu al voorbereiden op de komst van elektrische auto’s, bijvoorbeeld met trainingen en de juiste uitrusting en onderdelen aan te schaffen. Concepten als Bosch Car Service kunnen hiermee helpen.

TPMS-sensoren

Bosch gaat zelf TPMS-sensoren produceren. De vervangingsmarkt voor de origineel gemonteerde exemplaren groeit naar verwachting snel. Ook begeeft Bosch zich in de airco’s. Met name bij elektrische auto’s wordt airco, als onderdeel van thermomanagement, steeds belangrijker. Bosch biedt hiervoor onder andere pompen en ventielen aan. Bosch gaat werkplaatsen stimuleren om vaker preventief accu’s te controleren, om zo onvoorziene stilstand te voorkomen.

Foto boven: Bosch is nu naar eigen zeggen de enige die verbinding kan maken met de centrale computer in de auto’s van Tesla.
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
26 augustus 2025
‘Bijtellingsregime bedreiging voor EV’
26 augustus 2025
Eén op de drie heeft liever Chinese dan Amerikaanse auto
26 augustus 2025
Altac rondt overname Proving en Airo af
26 augustus 2025
‘Mijn eerlijkheid heeft me een goede reputatie opgeleverd’
25 augustus 2025
Een op drie leaesauto’s Arval Nederland inmiddels volledig elektrisch
25 augustus 2025
Hogere bandenomzet Hankook, dalende winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties