Met de Q350 heeft Orange Equipment uit Lopik een nieuw, top of the line bandenwisselapparaat aan zijn assortiment toegevoegd. “Deze machine heeft zoveel meer opties dan de Q200.”

Fons van der Linden is trots op zijn nieuwe paradepaardje. “De Q200 is natuurlijk ook een fijn apparaat, maar de Q350 heeft zoveel opties die het werken sneller en eenvoudiger maken. Hij is uiteraard ook iets duurder.”

Businessmodel

Toch kost de Q350 met zijn vanafprijs van 5090 euro slechts een derde van wat een vergelijkbaar apparaat van de bekende merken zou kosten. Goede kwaliteit leveren voor een lagere prijs was ook het uitgangspunt van Orange toen het vorig jaar de Nederlandse equipmentmarkt betrad. Fons van der Linden: “Voor een Corghi zou je vijftien tot zestienduizend euro moeten neertellen. Corghi wil er natuurlijk wat aan verdienen, en de importeur. Wat dat betreft hanteren wij een heel ander businessmodel: een eigen merk in de markt zetten, dat we rechtstreeks vanuit de fabriek aan de eindgebruiker leveren. We zien een ontwikkeling dat werkgevers graag willen investeren in ergonomische middelen, maar dat het vaak onbetaalbaar is. Met de Q350 bandenwisselaar maken we het voor een groot aantal garagisten toch mogelijk.”

Ergonomisch

De Q350 biedt op ergonomisch gebied allerlei voordelen. Fons van der Linden licht toe: “De machine is voorzien van een wiellift. Het wiel hoeft dus niet opgetild te worden. Je hoeft het alleen van de wiellift op de opspantafel te leggen. Daarna kan de band volledig met hand- en voetbediening gedemonteerd worden. Verder heeft de Q350 een automatische demontagevinger. Je hebt dus ook geen bandenlepel nodig. Een hulparm zorgt ervoor dat je bij het demonteren van stugge banden en runflats geen extra kracht hoeft te zetten. En door de hendel op de verticale demontagearm hoef je niet te strekken om de demontagekop te kunnen positioneren. Bovendien is de machine uitgerust met een camera plus beeldscherm. Dat betekent dat je niet hoeft te bukken om de onderzijde van de band te kunnen zien.”

China

De apparatuur wordt in China gemaakt, in een fabriek die ook produceert voor bekende Europese merken als Beissbarth en Bosch. Fons van der Linden: “We willen een goedkoper apparaat kunnen aanbieden, zonder in te leveren op kwaliteit. Er zijn wel nog goedkopere apparaten, maar die zijn eigenlijk niet geschikt voor de professionele werkplaats en dat is toch waar wij ons op richten. We hebben ook echt gezocht naar een producent die weet wat het betekent om te leveren aan de Europese markt, waar toch vaak wat hogere kwaliteitseisen worden gesteld.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 mei 2025
Lichter staal van Tata Steel
9 mei 2025
Athlon introduceert slim laden
9 mei 2025
Oostendorp opent Toyota-vestiging in Valkenswaard
9 mei 2025
Onafhankelijk autobedrijf moet momentum pakken
8 mei 2025
Tanken in jaar tijd 10 procent goedkoper
8 mei 2025
Winterband Vredestein eerste montage op Volkswagen Tiguan
Meest bekeken berichten
Recente reacties