Het International Automotive Recycling Congress (IARC) bleek afgelopen maart – net als de vorige 23 jaarlijkse edities – een uniek moment van open discussie tussen de voertuigrecyclingindustrie en de voertuigfabrikanten. Beide partijen moeten de nieuwe ontwikkelingen en beperkingen kennen.
De voorgestelde nieuwe EU-verordening betreffende autowrakken liep als een rode draad door het evenement. De Europese Verordening voor autowrakken introduceert nieuwe regels voor voertuigontwerp en het beheer van autowrakken van personenwagens. Aan dit wettelijk kader worden nu ook vrachtwagens, bussen en motorfietsen toegevoegd. Al deze voertuigen moeten worden verwerkt in erkende verwerkingscentra en de export van autowrakken zal worden verboden. De herschikking van deze richtlijn voor autowrakken loopt ten einde. Tegen eind dit jaar moeten de regels rond zijn. “De auto-, motor-, vrachtwagen- en busfabrikanten moeten zich actief voorbereiden op de aanzienlijke verantwoordelijkheden en financiële implicaties die de nieuwe Europese regelgeving en het beleid op het gebied van kritieke grondstoffen en het koolstofvrij maken van voertuigen met zich meebrengen”, zegt Olivier François, Voorzitter van de Stuurgroep van het IARC-congres.
Nieuwe regels
De nieuwe ELV-verordening introduceert belangrijke doelstellingen met betrekking tot de circulariteit van voertuigen en zal grote veranderingen teweegbrengen in de wereld van de voertuigproductie. “Alles wat je aan tweedehandsonderdelen niet opnieuw moet produceren, is een enorme CO2- en materialenwinst”, zegt Jaco Huisman, Policy Officer bij de Europese commissie. “Het maakt de auto’s – ook de jongere versies – veel goedkoper om te onderhouden. Een bredere markt voor tweedehands onderdelen houdt de auto goedkoper op de weg. In Nederland en België zijn al een aantal bedrijven flink aan de weg aan het timmeren. Er is veel potentieel: de Europese markt van tweedehandsonderdelen zou verviervoudigd kunnen worden, als je het vergelijkt met de Verenigde Staten. De autosector moet ons duidelijk laten weten welke onderdelen hergebruikt kunnen worden. Het is zeer belangrijk om het circulair potentieel goed te identificeren in plaats van alles pakweg in een shredder te gooien.”


Duidelijke boodschap
EGARA, de Europese groep van automotive recyclingverenigingen die de belangen van de voertuigdemontagebranche behartigt, heeft ook een duidelijke boodschap voor de autofabrikanten. “Laat ons de eerste stap zijn in dat demontageproces”, zegt Marc Van den Brand van EGARA en bestuurgedelegeerde van STIBA. “Garages roep ik op ook eens gebruikte onderdelen te gebruiken. Die hebben we en die zijn goed en voordelig. Er hoeft geen nieuw onderdeel geproduceerd te worden als bestaande nog een poos meekunnen.”
Mode
Afgedankte voertuigen bevatten vaak nog talloze hoogwaardige materialen die geschikt zijn voor een tweede leven. Denk bijvoorbeeld aan leder en stoffen van zetelbekleding, veiligheidsgordels en airbagstof. Voor ‘Car Couture’ verzamelde initiatiefnemer Febelauto diverse interieurmaterialen uit afgedankte voertuigen om ze te laten transformeren in stijlvolle mode-items. Voor het ‘Car Couture’-project werkten Febelauto en Valentine Tinchant samen met een Belgisch sociaal naaiatelier. Hierdoor werd niet alleen de ecologische voetafdruk verkleind (lokale productie), maar kregen ook mensen die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt een kans om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en actief deel te nemen aan de circulaire economie. “De riemen zijn stevig en sterk materiaal”, zegt Valentine Tinchant. “Het leder, met de mousse, vormt nog een uitdaging. Daar zit toekomst in. Daar zijn nog processen om het leer en kunstleer in de industrie te gebruiken. Er zijn veel meer mensen die het verhaal kunnen gebruiken. Veel lagen zijn samengeplakt. Het zou handiger zijn wanneer ze niet geplakt zijn zodat ze makkelijker los te krijgen zijn.”

Garages
Ook de garages zelf zijn zich nog niet altijd bewust van de voordelen van tweedehandsonderdelen, nochtans kunnen deze een belangrijke rol spelen in hun (toekomstige) CSRD-rapportering”, zeg Anja Helsen van Febelauto, een managementorganisatie die gespecialiseerd is in het inzamelen, verwerken en recycleren van afgedankte voertuigen en batterijen van elektrische en hybride voertuigen. “Het aantal gebruikte tweedehands onderdelen bij herstellingen, alsook het aantal vernietigingscertifcaten, kunnen in combinatie met de juiste recyclage-data fungeren als bewijs voor het aantonen van de duurzaamheidsinspanningen. Febelauto heeft een gratis dataset met gemiddelde cijfers, die dealers kan helpen om nauwkeurige duurzaamheidsgegevens te integreren in hun rapporten.”

Goede voorwaarden
Op het congres presenteerden ook heel wat recyclagebedrijven hun projecten. Hugues Delval van Autocirc, een snelgroeiende groep in de aftermarket van de auto-industrie: “De auto’s in Europa zijn van een zekere leeftijd, wat goede voorwaarden creëert voor hergebruik. Recyclage drukt de kosten en draagt bij aan de industrie. We hebben goede recyclingfabrieken.” Matthias Hummel van ClaimParts, een bedrijf dat een portaal voor groen schadebeheer levert, sprak eveneens op het congres. Hun platform levert hoogwaardige gebruikte originele auto-onderdelen met kwaliteitsgarantie om reparaties aan ongevalsvoertuigen tijdig af te handelen. Op het congres lichtte LKQ Atracco, marktleider in Scandinavië op het gebied van milieuvriendelijke autodemontage en online verkoop van gebruikte originele onderdelen, enkele interessante cases toe.
Batterij-verordening
In februari is er vanuit Europa ook een batterij-verordening uitgekomen. Deze voorziet in een aanscherping van de duurzaamheidsregels voor batterijen en afgedankte batterijen en reguleert de volledige levenscyclus. De verordening bevat onder meer strenge zorgvuldigheidsregels voor marktdeelnemers die de bron van de grondstoffen voor batterijen moeten controleren. Die verordening had al impact op batterijen van de elektrische auto’s. Europa ontwikkelt nu ook een verordening voor end of life vehicles, kortweg ELV’s. “Dat gaat een uitgebreide impact hebben op de automobielindustrie”, voorspelt Anja Helsen van Febelauto. “Ze worden verplicht om meer gerecycled materiaal te gebruiken bij de productie van nieuwe auto’s. Het gaat ook een impact hebben op de recyclage-industrie. De regelgeving geeft meer aandacht aan circulariteit.”

Batterijcellen vervangen
Willy Tomboy, een Belgische onafhankelijk adviseur voor de automobielsector, heeft ook een boodschap voor de autosector. “Het gebruik van tweedehands onderdelen, ook voor herstellingen van autoschade, is heel belangrijk. Het is essentieel dat verzekeringsmaatschappijen, experts en klanten erbij betrokken worden. Ook de garagisten moeten zich toeleggen op nieuwe technologieën. Als er batterijen of onderdelen van batterijen vervangen moeten worden, vergt dat een speciale expertise. De opleiding van technici en hun niveau van bekwaamheid is in stijgende lijn. Autotechnici zijn halve ingenieurs aan het worden. Dealerbedrijven en garagebedrijven worden bovendien groter.” Autofabrikanten nemen hun verantwoordelijkheid. Op het congres werd een case van Hyundai voorgesteld die interessante technieken ontwikkelt om ook individuele batterijcellen te vervangen.
Circularity voertuigpaspoort
Verder kwam het gedigitaliseerd circularity voertuigpaspoort aan bod. Voor elk voertuig op de markt is een digitaal paspoort nodig met uitgebreide gegevens over het verwijderen, vervangen en recyclen van onderdelen, componenten en materialen. Dit systeem zal werken op een open, interoperabel platform voor gegevensuitwisseling. “Het belangrijkste is om juiste en correcte informatie te geven in de hele value chain. Niet alleen aan de recycleerders”, zegt Willy Tomboy. “Wat zit er in het voertuig? Tot welke informatie gaan de toeleveranciers toegang hebben? De ene batterij is niet de andere. De chemische samenstelling van de batterij, hoe die in elkaar steekt en geassembleerd is: hoe moet die uit elkaar gehaald worden?”
Techtalks
Tijdens IARC vonden er ook interessante techtalks plaats over innovaties en technologieën voor de toekomst, zoals Cyclicmaterials.earth uit Toronto. Ze zijn momenteel een tweede productiefaciliteit aan het bouwen in Arizona. Patrick Nee van Cyclicmaterials.earth presenteerde een aantal technologische nieuwigheden.
‘De Europese markt van tweedehandsonderdelen zou verviervoudigd kunnen worden, als je het vergelijkt met de Verenigde Staten.’
Cyclic Materials recycleert kritieke materialen zoals metalen, koper en aluminium, maar wat hen sterk onderscheidt, is hun vermogen om de zeldzame aardmetalen in magneten terug te winnen. “Deze zeldzame aardelementen zijn de meest kritieke afname van onze technologie en worden opnieuw geïntegreerd als gerecycled Mixed Rare Earth Oxide (rMREO) in de toeleveringsketen van de industrie”, zegt Patrick Nee. “We slagen er in om een hoger percentage kritische materialen, zoals metalen, koper, aluminium uit een motor te halen en weer te verkopen.” Nee zegt wereldwijd actief te willen worden door in Europa een nieuwe site te openen. “We zijn onze locatie aan het kiezen. Mogelijk kan het ook in Nederland of België zijn.”

Innovatieve procesoplossingen
Ook BHS-Sonthofen organiseerde een Techtalk. BHS-Sonthofen is een eigen concern dat gespecialiseerd is in machine- en installatietechniek. Het bedrijf biedt innovatieve procesoplossingen, technologieën en adviesdiensten in de divisies Process Technology, Building Material Machinery en Recycling Technology. “De experts richten zich op filtratie, drogen, reageren, mengen, shredden en recyclen op het gebied van mechanische, thermische en chemische procestechnologie. Dat is de basis van ons succes. Het bedrijf is wereldwijd aanwezig met zeshonderd werknemers, vier productiefaciliteiten en negen dochterondernemingen. We realiseren innovatieve en efficiënte oplossingen voor klanten in verschillende industriële sectoren over de hele wereld.” Daniel Zeiler van BHS-Sonthofen deed in zijn techtalk over het recycleren van batterijen een oproep naar de auto-industrie. “Mijn boodschap is dat we moeten samen zitten en praten. We moeten samen toekomstige recyclage-technologiën ontwikkelen. Het zijn grote investeringen. Dus je moet er vroeg aan beginnen.”





