Texa heeft de E-Diag Charger ontwikkeld, een mobiel laad- en diagnoseapparaat dat zowel gelijkstroom (DC) als wisselstroom (AC) ondersteunt, met DC-mogelijkheden tot 1000 V.

Een van de belangrijkste kenmerken is de diagnosefunctie, waarmee de staat van de hoogvoltage-accu en de systemen die bij het laadproces betrokken zijn, kunnen worden gediagnosticeerd. Dit wordt mogelijk gemaakt door de Navigator Nano Service-diagnosemodule, die standaard wordt meegeleverd. Deze module communiceert met de auto via de OBD-poort. Dit maakt het mogelijk de diagnostische parameters van de regeleenheden in het voertuig te bekijken, verbinding te maken met het BMS en zelfs de status van elke cel afzonderlijk te controleren, naast het volledig uitlezen van de parameters met betrekking tot de accu en het laadsysteem.

SoH-certificaat

Bovendien kan de werkplaats met één klik rechtstreeks vanaf het apparaat een certificaat genereren dat de staat van de accu (ofwel de SoH, state-of-health dus) omschrijft. Dit is een bijzonder nuttige service voor het evalueren van de restwaarde van het voertuig, aangezien de tractiebatterij een van de duurste onderdelen is.

De nieuwe E-Diag Charger van Texa maakt opladen mogelijk met zowel gelijkstroom als wisselstroom (DC en AC tot 800 V).

De E-Diag Charger kan het laadvermogen automatisch aanpassen op basis van de capaciteit die door het elektrische systeem van de werkplaats wordt geleverd. De unit wordt namelijk gevoed door een industrieel driefasig stopcontact in het elektrische systeem van de werkplaats. Hiermee kunnen twee voertuigen tegelijkertijd worden opgeladen, één in wisselstroom en één in gelijkstroom, met instelbare vermogensdrempels. Bovendien kan hij via een accessoire (PLC Energy Meter) de maximale laadstroom op de twee takken automatisch aanpassen, waardoor ongewenste onderbrekingen als gevolg van overbelasting of het in werking treden van beveiligingen in het elektrische systeem van het apparaat worden voorkomen en het maximale vermogen dat in het systeem van de werkplaats kan worden gebruikt, wordt gerespecteerd.

Gestabiliseerde spanning

De E-Diag Charger is geschikt voor gebruik in de werkplaats, ook omdat hij de accu op een gestabiliseerde spanning houdt tijdens de cruciale fasen van de onderhoudswerkzaamheden, zoals wanneer u een storing moet opsporen met behulp van zelfdiagnose, een of meer regeleenheden moet herprogrammeren, het ADAS moet kalibreren, enz. Het diagnostische werk in deze modus, de zogenaamde flashing-modus, maakt het mogelijk om aan de aanbevelingen van de fabrikanten te voldoen.

Texa heeft speciale klemmen ontwikkeld die zijn uitgerust met thermokoppels die de temperatuur van de accupolen meten. Dit zorgt ervoor dat de oplaadfasen in alle veiligheid worden uitgevoerd, dankzij een systeem dat het opladen onmiddellijk blokkeert als er abnormale temperatuurniveaus zijn, bijvoorbeeld als de klemmen niet correct op de polen zijn geplaatst. Elke keer dat E-Diag Charger wordt gestart, voert het een interne zelfdiagnose uit om een goede werking vanuit het oogpunt van elektrische veiligheid te garanderen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
5 december 2025
Texa lanceert E-Diag-Charger
4 december 2025
Omzet Autodoc stijgt met 17,0 procent
4 december 2025
Ola Källenius herkozen als president Acea
4 december 2025
Kinderen krijgen eigen verkeersbord
4 december 2025
Onterecht beroep op retentierecht: Rolls moet terug naar eigenaar
3 december 2025
Nieuw bij Nissens: bobines
Meest bekeken berichten
Recente reacties