Dashcams in Tesla’s inbouwen, waar Herbert Kats zijn bedrijf Tesland ooit voor oprichtte, doet hij bijna niet meer. Wat wel een hoge vlucht heeft genomen is reparatie en onderhoud van Tesla’s, alsook de handel in onderdelen. Dat was de reden dat Tesland in juni verhuisde naar een nieuwe locatie in Almere, met vijf hefbruggen en voorzien van alle gereedschap en apparatuur om aan Tesla’s te kunnen werken. Tekst en foto’s Emil Peeters

Draagarmen die het begeven, zijn een bekend gebrek van Tesla, veroorzaakt door het hoge gewicht van de auto en het vermogen van de auto, waardoor het onderstel wat meer te lijden heeft bij optrekken en remmen dan een auto met een verbrandingsmotor. Bij Tesland liggen dan ook de nodige gebruikte draagarmen bij het oud ijzer, oud aluminium beter gezegd. Vaak is het een rubber of de fuseekogel die kapot is, maar alleen die onderdelen vervangen, is lastig. Herbert Kats: “Het moet er onder hoge druk uitgehaald en weer terug ingeperst worden. De kans dat daarbij de aluminium draagarm scheurt, is te groot. Je ziet zo’n scheur ook niet altijd, dus dat blijft link, want als zo’n onderdeel het tijdens het rijden begeeft, zijn de gevolgen groot. Ik denk wel dat er wel een markt is voor bedrijven die de draagarmen opnieuw kunnen inzetten, maar dat moet dan een bedrijf zijn dat daarin gespecialiseerd is, dat ook de apparatuur heeft om die onderdelen te testen, met uv of hoe dan ook. Wij zijn daar te klein voor. Daarbij is het voor ons economisch ook niet interessant. Daarvoor is de kostprijs van een draagarm te laag om dit soort apparatuur aan te schaffen.”

Een ander onderdeel dat bij Tesland veel verwijderd wordt, is de achterste bumperbalk, vaak zijn deze van gloednieuwe auto’s. “Als je een trekhaak op je Tesla wil, moet deze draagbalk worden vervangen door de trekhaak zelf. Bij de ijzerboer krijgen wij er nog een paar euro voor, die ze laat omsmelten. Liever zouden wij ze terug leveren aan Tesla, maar die zien ons al aankomen! Vanuit het oogpunt van duurzaamheid is er dus nog wel het een en ander te winnen.”

Magazijn

Vanuit de handel in accessoires heeft Tesland in de loop der jaren een magazijn opgebouwd waar zo’n tweeduizend artikelnummers liggen opgeslagen. Die zijn lang niet allemaal voor eigen gebruik. Herbert Kats: “Het zijn originele onderdelen, maar ook aftermarket delen die we inkopen. Vanuit onze handel in accessoires zagen we dat er best veel autobedrijven zijn die onderdelen nodig hebben. Dat hoeven niet eens Tesla-specialisten te zijn, maar het kan ook een autobedrijf zijn dat een apk aan een Tesla uitvoert en bijvoorbeeld een achterlicht nodig heeft, of een draagarm. Wij hebben deze onderdelen meestal op voorraad liggen en kunnen dus snel leveren. Op deze manier kunnen we veel autobedrijven door heel Nederland voorzien van alle onderdelen en accessoires voor Tesla.”

De daglichtverlichting in de werkplaats, vooral praktisch bij het tinten van ramen of het afplakken van chrome strips.

Een specifiek onderdeel van de auto’s van Tesla is de batterij. Nu uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde batterij van een elektrische auto twintig jaar meegaat, wordt het in goede conditie houden van de batterij een belangrijk aandachtspunt voor autobedrijven als Tesland. Herbert Kats: “Wij doen al het een en ander aan batterijreparaties, maar op dit moment kunnen en mogen wij nog niet alles doen in verband met de veiligheid. Denk maar aan de aansprakelijkheidsverzekering en brandveiligheid. Als een volwaardig bedrijf moeten we aan vele eisen voldoen om dit voor elkaar te krijgen. Uiteraard zijn wij bezig om dat gecertificeerd te krijgen, want het is wel het werk van de toekomst.”

Andere hoogvoltagereparaties doet Tesland volop. “Als een Tesla strandt, kan de Wegenwacht daar vaak niks mee en wordt zo’n auto bij ons neergezet. Dan kijkt onze specialist ernaar. Die leest de foutcodes uit en gaat daarmee aan de slag. Als het het hoogvoltagesysteem betreft, heb je daar vaak specialistisch meetgereedschap voor nodig, want alleen een gewone multimeter is tegenwoordig niet meer voldoende. Dus je moet een EV-gespecialiseerde monteur hebben die de juiste training heeft gehad. Hij moet verstand hebben van diagnose, je moet de juiste meetapparatuur, de juiste software en het juiste gereedschap hebben, dus er vallen al heel veel bedrijven af die dit soort specialistisch werk niet aan kunnen. Ook niet veel mensen trouwens, want wij hebben nu een vacature staan voor een technisch specialist. Als de juiste kandidaat zich aanbiedt, wordt deze bij ons verder opgeleid inclusief een stuk training in de Verenigde Staten. Wij wachten nog op iemand die geschikt is voor deze functie.”

Teslab

Zelf is Herbert Kats niet veel meer in de werkplaats te vinden, of het moeten complexe diagnosewerkzaamheden betreffen. Reparaties aan bepaalde onderdelen doet hij ook zelf, op een plek die hij het Teslab heeft genoemd. “Sommige dure onderdelen gaan stuk, maar dan blijkt er slechts een enkel component stuk te zijn, dus loont het best om dat onderdeel te repareren. Het is vaak tijdrovend werk, maar er hoeft een stuk minder weggegooid te worden, en de klant is goedkoper uit. Een ander voorbeeld zijn Tesla’s van voor 2018. Deze hadden een centrale computer waarvan één bepaalde chip vaak stuk ging. Hierdoor gaat de hele computer op zwart. De firmware en alle data van de auto staat op deze chip, dus die moeten we eerst downloaden, terugplaatsen op een nieuwe chip en die chip er weer in solderen. Daar zijn we mee gestopt, want inmiddels voert Tesla de reparatie zelf uit, gratis, voor die oude auto’s.”

Het magazijn van Tesland, van waaruit maandelijks zo’n vijfhonderd bestellingen worden verscheept.

“We zien ook dat de auto’s van Tesla steeds beter en completer worden. Wij hebben het idee dat Tesla bedrijven zoals de onze goed in de gaten houdt. Ze werken er echt aan als dingen verbeterd kunnen worden. Wij verkopen bijvoorbeeld allerlei accessoires voor de Model 3 die Tesla in het nieuwe type, de Highland, standaard meelevert. Het gaat bijvoorbeeld om geluidsisolerende wielkastbekleding, die de auto stiller maakt. De chromen lijsten rond de ramen, die veel mensen zwart willen hebben – werk dat wij veel gedaan hebben – is op de Highland al standaard zwart. De achterklep die elektrisch opent, daar hadden wij een accessoire voor ontwikkeld; de Highland heeft dat nu standaard.”

Toekomst

Verdwijnt er werk, dan komt er altijd weer ander werk voor in de plaats. Tesland levert bijvoorbeeld andere stuurwielen. Richtingaanwijzers en ruitenwissers op de nieuwe Highland worden bediend met drukknopjes op het stuurwiel, maar wie liever de ouderwetse hendels terug wil hebben kan daarvoor bij Tesland terecht.

Het Teslab, waar Herbert Kats de wat complexere klussen onderhanden neemt, zoals de reparatie van on board chargers.

Bij Kats is er ook geen enkele twijfel dat elektrisch rijden de toekomst heeft. “Over tien jaar zijn alle auto’s elektrisch. Dat is niet te stoppen. Waarom zou je nu nog een benzineauto kopen? Omdat die goedkoper is? Nog wel. De actieradius is al geen punt van zorg meer en de batterij ook niet. Ik rijd zelf een Tesla uit 2018 en daar rijd ik zonder nadenken mee naar Italië. Daar hoef ik echt geen reisplan voor uit te stippelen. Ik tik de bestemming in en de Tesla berekent direct de route via de Superchargers van Tesla zelf naar de eindbestemming; 23 minuten laden in Düsseldorf, daarna 43 minuten in Stuttgart, et cetera. Zo zie je gelijk waar en hoe lang je moet laden. Je ziet zelfs het aantal vrije laadplekken bij de Supercharger, zodat je eventueel kunt kiezen voor een rustigere Supercharger. Range anxiety is een woord uit het verleden. Dat is achterhaald. Op deze manier sta je ongeveer elke drie uur ergens een halfuur stil, maar dat is sowieso aan te bevelen. Je komt ook nog eens uitgerust aan, want laten we eerlijk zijn: het rijdt fantastisch!”

Tesland
Als één onderneming een uit de hand gelopen hobby genoemd kan worden, dan is het wel Tesland, het bedrijf dat Herbert Kats – in het dagelijks leven verkeersvlieger bij KLM – in 2015 oprichtte voor Tesla-accessoires. Wat begon met het inbouwen van dashcams groeide via de handel in en inbouw van allerlei accessoires uit tot een compleet servicecentrum voor onderhoud en reparatie van Tesla’s.
In 2020 werd in het vorige pand een servicecentrum geopend dat in minder dan vijf jaar alweer te klein werd. In juni 2024 verhuisde het bedrijf naar een energiepostief pand in Almere met een warmtepomp en aardwarmte, en 74 zonnepanelen, die meer stroom opwekken dan het bedrijf zelf verbruikt. Daarom wil Tesland binnenkort DC-laders plaatsen, met accu’s die de overtollige stroom kunnen opslaan en waarmee auto’s kunnen worden opgeladen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties