Het was een jaar geleden een hele uitdaging: een webshop opzetten voor de online verkoop van hefbruggen, banden(de)montageapparatuur en balanceermachines. Al doende hebben de broers Joren en Fons van der Linden van Orange Equipment een hoop geleerd. En hier en daar wat aan het concept aangepast.

Belangrijkste vraag is hoe vanzelfsprekend het is om online werkplaatsapparatuur te kopen. “Natuurlijk realiseerden we ons vooraf dat de Nederlandse automanager niet zomaar via een webshop een kapitaalgoed van 1300 tot wel 10.000 euro zou bestellen. Daarbij moest hij ook nog eens vertrouwen op de servicebeloftes van de digitale leverancier. We hebben dus nogal wat voorwerk moeten doen”, geeft Fons van der Linden toe, die overigens niet echt nieuw was in de wereld van werkplaatsapparatuur. “Samen met mijn broer Joren heb ik acht jaar bij Maha in Gorinchem gewerkt, waar onze vader Cock van der Linden dga van was, totdat hij zijn bedrijf aan Explora verkocht. Thuis werd dan ook dagelijks equipment ‘geademd’.”

Transparantie

Dat autobedrijven zelf het serviceniveau kunnen kiezen, vergt een goede communicatie met de klant. “Transparantie is belangrijk”, legt Fons van der Linden uit. “Alle informatie over de producten staat bij ons op de website, inclusief montagehandleiding. Zo kan de klant wel overwogen beslissen welke service hij wel of niet wil. Er zijn klanten die al vaker een hefbrug hebben geïnstalleerd. Ze komen de hefbrug op vrijdagmiddag ophalen en het weekend tuigen ze de hefbrug op. Maar er zijn ook klanten die er geen tijd voor hebben en de hefbrug binnen een paar dagen geïnstalleerd willen hebben. Dat kan ook. “Wij zijn er digitaal, maar ook fysiek voor de klant. De klant kan bij ons komen kijken en eventueel het bestelde ophalen. We geven advies op maat en zorgen voor een optimale aftersales. Hierdoor kunnen we uitstekend concurreren met de traditionele aanbieders.”

‘We hebben een minimale overhead en een maximale beschikbaarheid. Dat is onze kracht.’

En is Orange Equipment nu succesvol? “In het begin verkochten we met name bandenapparatuur. Bestellingen voor hefbruggen leken een brug te ver te zijn. We hebben toen een eerste keuring en een montagecontrole toegevoegd om die laatste drempel te slechten. Mijn broer Joren was al eerder het bedrijf Lindeboom begonnen, dat met name technische keuringen aan hefbruggen uitvoerde. Inmiddels hebben we een zestigtal hefbruggen en ongeveer 130 banden de- en montageapparaten en balanceermachines online verkocht. Gaandeweg hebben we nieuwe apparatuur aan ons gamma toegevoegd om klanten nog beter te bedienen. Verder hebben we een compacte showroom ingericht bij ons kantoor in Lopik. Een klein deel van de potentiële kopers wil de apparatuur toch eerst zien. Dat geldt met name voor de wat duurdere banden(de)montagemachines.”

Wat betreft het aanbod kiest Orange Equipment bewust voor een beperkt aanbod. “Tot nu toe ligt de focus op heffen en bandenservice. Wat hefbruggen en bandenapparatuur betreft is ons leveringsprogramma best breed. We kunnen tussen de 85 en 90 procent van de vraag vervullen. Uiteraard leent de meer complexe equipment zich niet voor het zelf monteren, maar dat marktsegment zoeken we ook niet op.”

Bedrijfsmodel

Door zich te onderscheiden van andere equipmentleveranciers heeft Orange Equipment zich een eigen plaats in de markt weten te verwerven. “Een usp is de snelle levertijd. Ook hoeft niet gewacht te worden op een beschikbare monteur. Wij kopen groot in, zoeken naar de kwalitatief betere producten, hebben een minimale overhead en een maximale beschikbaarheid. Omdat onze kosten extreem laag zijn, kunnen we kwaliteitsproducten voor een scherpe prijs aanbieden, dat is onze kracht. Deze niet altijd vanzelfsprekende mix kunnen we waarmaken omdat we ons bedrijfsmodel maximaal gedigitaliseerd hebben.” 

De belangrijkste klantengroep was tot nu toe het universele autobedrijf, maar de laatste paar maanden hebben zich ook de eerste merkdealers gemeld. “Wat bandenapparatuur betreft hebben we opdrachten binnengekregen over de volle breedte van het pakket. Bij hefbruggen lag het accent op de redelijk eenvoudig zelf te plaatsen tweekolommers en kleine schaarhefbruggen. In totaliteit hebben we in ons eerste jaar een kleine tweehonderd bestellingen gehad. We zien nu dat er klanten zijn die voor een tweede keer een bestelling plaatsen. Dat zijn belangrijke ambassadeurs voor ons. Zij hebben namelijk ervaring met ons opgedaan en weten dat het kan.”

Fons van der Linden: “Omdat onze kosten extreem laag zijn, kunnen we kwaliteitsproducten voor een scherpe prijs aanbieden.”
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties