Autobedrijven laten nogal wat omzet liggen waar het gaat om klanten die met de eigen auto op wintersport gaan.

Dat moet de conclusie zijn van een marktonderzoek van Markteffect in opdracht van Bovag onder ruim duizend autobezitters die dit seizoen met de auto op wintersport gaan. Een op de zeven neemt immers geen sneeuwkettingen mee. Ruim een op de vijf mensen die ze meeneemt, weet niet of niet zeker of deze wel passen op de wielen van de auto waarin ze rijden. 28 procent heeft bovendien nooit geoefend met het monteren van sneeuwkettingen. En dan gaat ook nog eens 6 procent van de ondervraagde autobezitters gewoon met zomerbanden de besneeuwde bergen in.

Boete

Bovag wijst erop dat deze slecht voorbereide wintersporters daarmee fikse boetes riskeren. Wie bijvoorbeeld in Oostenrijk geen sneeuwkettingen heeft op wegen waar dat dat wel verplicht is, kan tot maximaal vijfduizend euro boete krijgen. Een dergelijk bedrag geldt ook voor wie het overige verkeer in gevaar brengt door op zomerbanden te rijden.

Winterbanden

In tegenstelling tot zij die met zomerbanden op wintersport gaan, zegt bijna driekwart van de ondervraagden winterbanden te hebben gemonteerd. Ruim een vijfde heeft vierseizoenenbanden. Het probleem bij die laatste groep is weer dat 33 procent niet weet of de banden zijn voorzien van het zogenoemde 3PMSF-symbool (three peaks mountain snowflake). Dit teken, dat garandeert dat de banden voor strenge winterse omstandigheden zijn goedgekeurd, is niet op alle vierseizoenenbanden aanwezig. 53 procent weet niet of de banden zijn voorzien van de aanduiding M+S (mud and snow).

Advies

BOVAG adviseert wintersporters om tijdig de banden te controleren op aanwezigheid van de vereiste markeringen en op voldoende profiel, aangezien in de meeste Alpenlanden minimaal 4 millimeter profieldiepte is vereist. Daarnaast moet gecontroleerd worden of de sneeuwkettingen corresponderen met de bandenmaat. Ook raadt Bovag aan van tevoren even te oefenen met het monteren van de kettingen. Voor de autobedrijven is het een kleine moeite deze adviespunten mee te nemen bij een onderhoudsbeurt, apk of wintercheck.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
25 april 2025
BOVAG over Klimaatpakket 2025: nieuw evenwicht vinden essentieel
25 april 2025
Apollo Tyres wil Enschede sluiten
25 april 2025
Van Mossel: grootste overname tot nu toe
25 april 2025
Febi komt met intelligente olietester
25 april 2025
Uitstoot fijnstof wegverkeer ruim 16 procent gedaald in tien jaar
25 april 2025
Frisse wind jaagt groeistrategie Rema Tip Top aan
Meest bekeken berichten
Recente reacties