bekeken: 982 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Occasionexport groeit gretig, -import daalt danig

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 18 juni 2019, 09:15

Leestijd: 2 minuten

Er is iets aan het veranderen in ons handelsverkeer van occasions met het buitenland. Na jaren van oplopende importen valt nu vooral de exporthandel weer op door oplopende cijfers. Dit blijkt uit cijfers van VWE/Carmonitor, bewerkt door Aumacon.

Vorig jaar nam de export van personenauto-occasions eindelijk weer eens met dubbele cijfers toe. De export van Nederlandse occasions bereikte immers al in 2012 haar voorlopig hoogtepunt; in dat jaar vertrokken maar liefst 324.842 occasions over de grens. In 2018 trad – na jaren van neergang – het herstel in. Er werden ruim 264.000 stuks geëxporteerd.

In het eerste kwartaal van dit jaar heeft zich die opgaande lijn verder voortgezet. In Q1 vertrokken zelfs 76.033 Nederlandse occasions richting buitenland tegenover 61.339 stuks in Q1-2018 – een stijging van 24 procent. In de daaropvolgende maanden april en mei vlakt de toename wat af, maar is er nog steeds sprake van groei met dubbele cijfers. Daarmee lijkt nu toch een definitief einde te zijn gekomen aan de jarenlange terugloop. Naar verwachting zal dit jaar eindigen rond de 320.000 occasionexporten; dicht tegen de recordhoogte van 2012 dus.

Plug-ins populair over de grens

Onder de meest gewilde exportmodellen relatief veel stationwagens en plug-in’s. De Volkswagen Golf was niettemin het populairste exportmodel, gevolgd door de Opel Astra en Zafira. De iconische plug-in – de Mitsubishi Outlander – blijkt ook populair over de grens; in de eerste vijf maanden verdwenen er al 2285 stuks naar het buitenland. In het kielzog van de Outlander is ook de Volvo V60 gewild; 1571 stuks werden er dit jaar al geëxporteerd, waaronder een meerderheid plug-in versies.

De landen waar het in de regel om gaat veranderen niet erg sterk. Populairste bestemming (17 procent) is nog steeds Polen, gevolgd door Libië (15 procent). België (13 procent) is de derde bestemming, maar dat zou niet helemaal juist zijn aangezien veel auto’s vanuit de Antwerpse haven vertrekken naar hun uiteindelijke (onbekende) bestemming. Roemenië (9 procent) en Litouwen (5 procent) maken de top-5 compleet.

Import over hoogtepunt heen

De import naar Nederland van occasions beleeft vanaf 2012 een sterke toename; in dat jaar ging het overigens nog maar om 70.293 importoccasions. Vorig jaar werd een recordaantal van 226.717 bereikt. Dat aantal zit er dit jaar niet in. In het eerste kwartaal van dit jaar is de import van personenautooccasions zelfs met 15,2 procent gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2018. In volume: In Q1 kwamen 53.943 importauto’s ons land binnen tegenover 63.644 stuks in Q1-2018. In april en mei zwakt de daling weer wat af, maar gaat het nog altijd om een stevige terugloop. Na vijf maanden bedraagt de opgelopen achterstand nu bijna 13 procent. Aumacon gaat uit van een jaartotaal van 210.000 importen.

Export stijgt terwijl thuismarkt al te weinig jonggebruikt produceert
om te voldoen aan de marktvraag.

 

Onder de meest gevraagde modellen zijn opvallend veel B-segmentauto’s en kleine SUV’s. Maar ook hier is in het eerste kwartaal de Volkswagen Golf het populairste importmodel, gevolgd door de Volkswagen Polo en Renault Captur.

Scheve verhouding

De ‘handelsbalans’ met het buitenland vertoont al met al een overschot van zo’n 110.000 occasions. Ons wagenpark neemt dus af door de handel met het buitenland. Op de vraag of ons wagenpark ook schoner wordt door deze uittocht is echter geen eenduidig antwoord te geven. De import bestaat weliswaar hoofdzakelijk uit kleine auto’s, maar deze zijn tegelijkertijd relatief oud en daardoor minder schoon en zuinig dan nieuwe exemplaren. De export betreft daarentegen vooral grote auto’s maar veelal juist van jongere leeftijd. De makke is dat de Nederlandse automarkt zelf te weinig jonggebruikte, kleine auto’s ‘produceert’ om aan de marktvraag te voldoen. En daarvoor is er maar één remedie: meer nieuwverkoop. En dat laatste is nu juist waar het haasje hoest: onze nieuwe auto’s zijn structureel te duur.

occasionexport-import

Dit is een artikel uit nummer 6 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 14 juni is verschenen.

Tags: , , , ,

Van Mossel neemt deel…Hyundai hamert op…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties