bekeken: 182 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Oog voor detail

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 11 november 2019, 09:05

Leestijd: 5 minuten

In maart 2018 won Kluinhaar Bandenservice uit Hengelo de Vaco Award voor vakmanschap. Het werd tijd dat Aftersales Magazine eens ging kijken hoe het er daar in de werkplaats aan toegaat.

Dat bandenspecialisme loont, bewijst het familiebedrijf van Ron Kluinhaar. Op het moment dat wij bij het bedrijf binnenstappen, zijn er drie monteurs werkzaam, “maar daar mag er best nog een bij”, zegt zoon en beoogd opvolger Mike Kluinhaar. “Het is gewoon heel lastig om een goede monteur te vinden. Het is hier wel iets meer dan een bandje wisselen. Zo’n Porsche bijvoorbeeld, die daar op de brug staat… Eén keer de velg op de remschijf laten vallen en je staat drie-, vierduizend euro in de min. En die kun je niet op de factuur zetten. Jongens sleutelen tegenwoordig niet graag. En dan is dit nog heel specialistisch werk. Precies díe jongen vinden die dat graag doet, is heel moeilijk.”

Wat dat betreft scheelt het al dat vader Ron Kluinhaar de opvolging voor zijn bedrijf binnen de familie gevonden heeft. Mike Kluinhaar is het bandenspecialisme zodoende met de paplepel ingegoten. Oog voor detail is een kenmerk van het vakmanschap dat door brancheorganisatie Vaco in 2018 met een award werd beloond. “Ik ben een Pietje Precies. Ik hoor ieder kraakje en tikje in een auto. Dat heb ik ook echt van mijn vader meegekregen. Daar hoort ook de apparatuur bij. Zonder die apparatuur zouden we het niet kunnen.”

Equipment

Er staat inderdaad nogal wat in de werkplaats. “Mijn vader zweert feitelijk bij één merk en dat is Hunter. Zonder Hunter kun je geen bandenspecialist worden. Dat is onmogelijk. Punt. We zijn in Amerika geweest, in de fabriek, om te zien hoe ze die machines maken. Dan denk ik zelfs, en ik gebruik die machine al vier jaar: zo, dat is wel slim! Zo’n conus bijvoorbeeld. Dat lijkt een gewoon stuk staal dat je op de velg spant bij het balanceren. Bij Hunter nemen ze dat echt naar the next level. Daar staan vijf machines op een rij: eerst wordt de conus gedraaid. Dan wordt hij verhit en meteen in de olie gedaan. Dan wordt hij nog een keer gedraaid en nog een keer verhit. Ik zei: ‘Waar is dat goed voor?’ Toen zeiden zij: ‘Als je 100 procent perfectie wil, moet zo’n conus dat aankunnen. Als hij gewoon wordt gedraaid en hij krijgt één tikje, dan is hij kapot.”

We lopen verder de werkplaats in. “We hebben verschillende balanceermachines met inlooprol. Die rol drukt met driehonderd kilo de band in. Die machine voelt dus of er een bobbel in de band zit, welke kant het staal in de band op wil. Sommige auto’s, zoals Porsche en Bentley, zijn daar heel gevoelig voor. Die kun je honderd keer uitlijnen, maar daar heb je echt zo’n machine voor nodig om de tracking uit een band te krijgen. We hebben heel goede ogen, maar dat kunnen wij ook niet zien.”

ADAS

Een bewijs van wat je toch best een adelaarsblik kunt noemen, krijgen we te zien bij het uitlijnen van een Audi Q7. Mike Kluinhaar ziet al snel wat er gebeurd is. “Kijk, daar op het zijscherm zit stof onder de lak. Die auto is overgespoten. Waarschijnlijk heeft hij een tik gekregen, zodat het onderstel niet meer helemaal recht staat. Uitlijnen kunnen we wel, maar schadeherstel is een vak apart. Dat laten wij aan een ander over. Ook onderhoud en reparatie, dat doen we niet. We hebben ons eigen specialisme en daar moet je niet van alles bij willen doen. Ook geen klanten die met hun eigen banden voor montage hier komen. Dan krijg je de ellende van een ander. Wat wij doen, is balanceren, uitlijnen en kalibreren. We hebben twee uitlijnapparaten van Hunter, de laatste en de voorlaatste. Ook met het kalibreren van ADAS is dat een geweldig apparaat. Het gaat zo snel. Die jongens van de garage die een auto komen brengen, zitten hier vaak aan tafel te wachten en dan moet je wel even tempo maken.”

Op de vraag waar al die kennis over de apparatuur en hoe daarmee om te gaan vandaan komt, antwoordt Mike zijn stiefmoeder Fleur: “Dat hebben ze allemaal in de praktijk moeten uitviegelieren. Uiteindelijk komt alle theorie uit de praktijk, toch? Op die manier heeft Mike samen met Vaco een cursus ADAS-kalibratie in elkaar gezet, een cursus die hij vervolgens ook zelf heeft gevolgd.” 

‘Zonder Hunter kun je geen bandenspecialist worden.’

Het kalibreren van ADAS en uitlijnen zijn dingen die veel schadeherstelbedrijven bij Kluinhaar laten doen. “Uitlijnen is de basis voor het ADAS-systeem. Je zorgt eerst dat de auto recht staat. Dat meet je aan de achterkant. Daarop stellen wij met de camera’s van Hunter het ADAS-systeem af. Er komen nu heel veel systemen op de markt die met lasers werken en een klemmetje op het wiel, maar een laser heeft na drie meter ook al een afwijking. Sommige auto’s moet je op vijf meter zetten, dan ga je al. We hebben intussen al zo veel systemen gezien. Het is het allemaal niet. Wij hebben al een tijdje het systeem van Hunter in combinatie met het ADAS-bord van de VAG-groep. Dat systeem is zo nauwkeurig en werkt zo snel, zo fijn, daar kan geen laser tegenop. Als het bij andere systemen niet helemaal precies recht staat, zeggen ze dat het binnen de toleranties valt. Bij ons staat het echt allemaal waterpas. Niks tolerantie.”

Het vraagt van het bedrijf wel een flinke investering. “We hebben ook kleine auto’s die voor nieuwe banden komen, hoor. We hebben ook een huismerk banden. Maar over het algemeen zijn het de wat duurdere auto’s die hier komen. Je kunt wel kalibreren met een lasertje van vijftien euro en veel mensen in de schadewereld nemen daar genoegen mee, maar zo werken wij hier gelukkig niet. Je doet het goed, of je doet het niet, anders maak je een gevaar voor een ander. Mensen moeten kunnen vertrouwen op die systemen.”

Klanten

Het zijn zeker niet alleen autobedrijven en schadeherstellers die hun werk naar Kluinhaar brengen. Particulieren maken zo’n 40 procent van de omzet uit. “Dat is ook fijn werk om te mogen doen. Je kunt laten zien wat je kunt. Bij een bandenwissel bijvoorbeeld wordt alles even schoongemaakt, zinkspray over de remmen, de wielen worden gewassen… Mensen vinden dat fijn. We hoeven hier ook niet te kijken of een bandenwissel wel binnen een kwartier gebeurd is. Zo hoeven wij niet te werken.”

Kluinhaar krijgt zelfs veel klanten uit Duitsland, waar het bandenspecialisme nog niet zo’n vlucht heeft genomen als hier. Daarnaast verricht Kluinhaar veel werk voor schadeherstelbedrijven, dealers en universele garages uit de regio, tot diep in Twente. “Dat gaat om uitlijnen, trillingsproblemen, auto’s die trekken… Er staat nu een Tesla die een raar geluid maakt als hij naar rechts stuurt. Komt ook van een garage. Veel garantiewerk van een grote bandenfabrikant komt bijvoorbeeld hierheen, terwijl die zelf de apparatuur ook allemaal heeft staan. Daardoor krijgen wij ook vaak wat extra informatie. En Fuchs, waar wij onze equipment van betrekken, is ook een goede klant van ons.”

Wisselweken

En dan is het weer tijd voor de winterbanden. Ongetwijfeld een drukke periode voor Kluinhaar. “We waarschuwen onze klanten bijtijds, via mail en telefoon. Je merkt wel dat mensen het uitstellen. Als er nog kans blijft op hogere temperaturen wachten ze nog even, maar als het gaat sneeuwen, wil iedereen ze meteen hebben. Dan is het hier even gas erbij.”

Extra handen erbij nemen voor die periode wil Kluinhaar niet. “Dat kunnen wij niet maken met onze naam. Eén keer een wiel dat loslaat en het is afgelopen. We hebben jarenlang gevochten om de naam op te bouwen die we nu hebben en dat ben je dan in één keer kwijt.”

Kluinhaar Bandenservice & Design
Het bandenservicebedrijf van Ron Kluinhaar is opgericht in 1995. In het familiebedrijf zijn verder zijn vrouw Fleur en zoon/beoogd opvolger Mike Kluinhaar werkzaam. Een aangetrouwd familielid is verantwoordelijk voor het bandenhotel. In het voorjaar won het bedrijf de Vaco Award voor Vakmanschap en liet daarbij de Profile-vestiging van Marcel Willems in Amsterdam en Ron’s Bandencentrale van Ron en Stefan Ramaekers uit Best achter zich. Een portret van de werkplaatspraktijk van laatstgenoemd bedrijf vindt u in nummer 9 van Aftersales Magazine van dit jaar.

Tags: , ,

Axalta kleurrapport: grijs is…Mercedes wil 1100 minder…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties