Een website was helemaal niet de bedoeling, een webbouwer is hij niet en aanvankelijk was hij zelfs niet eens Frankrijkkenner! Toch heeft Peter Langereis met zijn ontdekkingsplatform frankrijkinbeeld.com veel succes. “Mensen zeggen tegen me: Ik hoef zeker niet meer te vragen waar de vakantie dit jaar naartoe gaat!”
Frankrijk in Beeld is bij toeval ontstaan, door het produceren van een online fotoalbum, inmiddels alweer zo’n vijftien jaar geleden. Peter vertelt: “Er was de mogelijkheid dat album in z’n geheel in de cloud te zetten. Dus dat deed ik. Voor ik er zelf erg in had stonden al die Frankrijk-vakantiefoto’s online als een webpagina. Na een half jaar kreeg ik een eerste reactie van iemand. Zo van: Waar is dat? Kan ik daar ook naartoe? Er stonden alleen maar foto’s online, er zat geen geschreven letter bij. Ik wist het simpelweg niet, de software had er een webpagina van gemaakt. Desalniettemin vond ik dat wel aardig en ik dacht dat ik er wel verder op kon borduren. Zo gezegd zo gedaan.”Gps-wandelroutes
Vrij snel hierna heeft Peter die webpagina een naam gegeven en dat werd ‘Frankrijk in Beeld’. “Zo is het allemaal begonnen, stomtoevallig dus. Ik merkte dat ik in het programma Frontpage vrij eenvoudig nieuwe pagina’s kon aanmaken, dus dat deed ik. En nog eentje en nog eentje. Dat ging eigenlijk heel gemakkelijk en ik had er schik in. Je kon kleuren aanpassen, teksten toevoegen, alles was mogelijk. Zo ben ik stapje bij stapje gaan bouwen.” In die tijd was Peter weliswaar een geregelde Frankrijk-ganger, maar nog geen Frankrijk-kenner zoals nu. “Het was de tijd van vóór Facebook en alle andere sociale media waren er nog niet of nauwelijks. Mensen waren er wel op aan het kijken, met name camperaars en kampeerders. Toen ontstond het idee om aparte pagina’s te maken van de campings, accommodaties en vakantiehuizen. Later heb ik er de eerste gps-wandelroutes aan toegevoegd, dat zal in 2007 geweest zijn. Momenteel staan er zo’n 140 wandeltochten online op het platform die allemaal gratis te downloaden zijn.”Interactiever
“Ieder jaar bouwde ik er een stukje aan om het geheel completer te krijgen. Er is begrijpelijkerwijs heel veel vrije tijd in gaan zitten, zeker in het begin. Alle vrije uren besteedde ik aan Frankrijk in Beeld. De vakanties en de uitjes ben ik van lieverlee gaan gebruiken voor het produceren van nieuw materiaal. Stiekem heb ik mezelf gedwongen om bijna altijd naar Frankrijk op reis te gaan, haha. Dat is beslist geen straf hoor, het is een geweldig mooi vakantieland. Er zijn mensen die zeggen: ik hoef zeker niet meer te vragen waar de vakantie dit jaar naartoe gaat! Ik ben me dan ook steeds meer gaan verdiepen in het land. Altijd al was ik vrij topografisch ingesteld: kijken op kaarten en ontdekken waar dingen zitten. Vanuit daar je verhaal vertellen bij je foto’s is erg mooi om te doen.”Reviews
Later zijn er wat Franse toeristenorganisaties bij het platform aangesloten, dat zijn nu min of meer vrienden geworden van het platform. In totaal heeft het platform ongeveer 350.000-400.000 clicks per jaar op de verschillende pagina’s. En het groeit nog steeds. In 2014 is Peter met een vriend het platform opnieuw gaan vormgeven. “We hebben bij de campings en accommodaties mogelijkheden toegevoegd om ratings & reviews te kunnen plaatsen.”‘In het hoogseizoen krijg ik van reizigers zomaar honderd mailtjes per week met vragen’Zo is het platform steeds interactiever geworden. “In het hoogseizoen krijg ik zomaar honderd mailtjes in de week van reizigers, wandelaars en fietsers met vragen als: Ik wil daar en daar graag naartoe, wat kan ik daar zien, wat raad je me aan, welke campings vind ik in de buurt? En ja, alle mails worden keurig netjes beantwoord. We zijn zes jaar geleden gestart met vakantie en outdoor beurzen in Nederland & België om hier bezoekers te informeren over de aangesloten campings en accommodaties. Tevens verstrekken we hier veel regio en wandel/fiets informatie.”