bekeken: 2779 x
Waardeer dit artikel:
341 votes, average: 2,61 out of 5341 votes, average: 2,61 out of 5341 votes, average: 2,61 out of 5341 votes, average: 2,61 out of 5341 votes, average: 2,61 out of 5
(2,61)
(Inloggen is vereist)

Phishing kost autobedrijven de auto en het geld

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 18 december 2015, 13:15

Leestijd: 1 minuut

Criminelen kopen occasions uit het hogere segment door te betalen gestolen betalingsgegevens. Deze diefstalmethode wordt ook wel autophishing genoemd en kost autobedrijven zowel de auto als het ervoor betaalde bedrag: al drie uitspraken eisen dat het betreffende autobedrijf het geld moeten terugstorten naar de gedupeerde.

De ‘reguliere’ vorm van phishing is een vorm van (internet)fraude waarbij oplichters achter zaken als betaalgegevens komen door ogenschijnlijk legitieme e-mails te sturen (of telefoontjes te plegen) die door nietsvermoedende burgers eerlijk worden beantwoord.

Die gegevens worden nu gebruikt om occasions uit het dure segment aan te schaffen: autophishing. Het gevolg is dat de auto weg is en de gedupeerde rekeninghouder vervolgens via gerechtelijk bevel het geld teruggestort moet krijgen van het autobedrijf dat dus dubbel gedupeerd is.

Bovag signaleert het autophishen om er vervolgens bij de leden op aan te dringen hoe dit voorkomen kan worden. De naam van de klant en de rekeninghouder die de auto betaalt komen namelijk niet overeen en dan moeten de alarmbellen in de branche wel gaan rinkelen. De oplichters verklaren dit als ‘een vriend’ of ‘een zakenpartner’.

Mocht het kwaad al geschied zijn, dan is het zaak om direct te handelen zo benadrukt de bond. Zo snel mogelijk aangifte doen en het kenteken doorgeven dus.

Tags: , , , ,

Europarlement stelt onderzoek…Dealer start app voor…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties