fbpx
bekeken: 1152 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Prijs is geen bewijs

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 28 januari 2020, 10:27

Leestijd: 3 minuten

Merkdealers zijn volgens de redactie van het ANWB-magazine Kampioen gemiddeld het duurste adres voor autoreparaties. Voor de scherpste prijs is de universele garage de beste plek, aldus ANWB. Deze stelling zal ten aanzien van het onderzoek naar offertes door het autobedrijf juist zijn, maar in de dagelijkse praktijk ligt het veel genuanceerder.

Veel consumenten hebben geen idee wat onderhoud of een onverwachte reparatie vooraf zal gaan kosten. De werkzaamheden komen altijd onverwacht en dan is iedereen al gauw te duur, ook de goedkoopste aanbieder. Verder zal een offerte door de ene consument specifieker worden opgevraagd dan door een andere. Dan nog schatten autobedrijven de kosten bij het doen van een offerte vaak wat hoger in, zodat onvoorziene kosten gedekt zijn. De hoogste offerteprijs hoeft dus niet altijd te betekenen dat de uiteindelijke factuur ook zo hoog uitvalt. De consument die een offerte van 550 euro accepteert en daarna een factuur voor 420 euro krijgt, houdt bovendien een goed gevoel over aan zijn bezoek aan het betreffende autobedrijf. Wat dat betreft kan pricing ook een marketingtool zijn.

Kenteken

Het ANWB-onderzoek betreft een vergelijking van offertes door vijfhonderd autobedrijven, verdeeld over dealers, universele garages en fitters. Er werden offertes voor vier typen reparaties gevraagd: de vervanging van een set nieuwe Michelin Cross Climate vierseizoenenbanden, een voorruit, remmen en een koppeling. De peiling vond plaats van half september tot half november 2019. Na een eerste telefonisch contact zijn alle gemelde prijzen later per email bevestigd. 

Het grootste prijsverschil (905 euro) betrof de vervanging van een koppeling. Bij het monteren van nieuwe remmen waren de verschillen kleiner: het duurste autobedrijf was 245 euro duurder dan de goedkoopste aanbieder. De top 10 van ‘goedkoopste’ aanbieders bestaat in sommige categorieën bijna geheel uit universele garages. 

Volgens de RAI-Bovag Aftersalesmonitor zit er tegenwoordig nog maar één euro verschil tussen de gemiddelde werkplaatsfactuur van een universeel en het dealerbedrijf.

Opvallend vindt de redactie de uitkomst dat zij voor sommige reparaties ook bij fitters de hoofdprijs betalen. Uitzondering vormt een set nieuwe banden plus montage: dat doet de fitter gemiddeld nét iets goedkoper dan het onafhankelijk autobedrijf. 

Stad vs. platteland

Dat er prijsverschillen tussen de stad, de periferie en het platteland zijn, is geen verrassing. Ook organisatorisch is het kostenplaatje geheel anders. Dat heeft zijn invloed op door te berekenen uurlonen. Die variëren volgens de Kampioen van 47,50 tot 128,50 euro. Voor het vervangen van de koppeling rekende één bedrijf drie uur arbeidsloon en een ander acht! Ook de kwaliteit van de te gebruiken onderdelen is zeker niet altijd gelijk en kan de offerteprijs sterk beïnvloeden. 

Ten aanzien van banden zijn de prijzen veel transparanter. Online kan al een aardig prijsvergelijk worden gemaakt. Toch blijken besparingen van driehonderd euro of meer mogelijk bij een set nieuwe banden, een nieuwe koppeling of een voorruitvervanging. Reparaties in de grote steden zijn vaak prijzig, concluderen de onderzoekers. “Even tien minuten de stad uit rijden, kan je zo een paar honderd euro schelen”, aldus De Kampioen-redactie.

Nuancering

Bovag-woordvoerder Tom Huyskens wijst er in een reactie op dat weliswaar de prijzen zijn genoteerd, maar dat niet is gekeken naar de wijze waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd. “Tegenover die hogere prijs staat een ander, hoogwaardig opleidingsniveau van monteurs en de meest actuele technische inzichten, toegepast conform voorgeschreven procedures en specificaties van de fabrikant. Dat onderscheid in kwaliteit vertaalt zich ook in een ander prijskaartje. Uiteindelijk gaat het erom wát je als autobedrijf doet en hóe je het doet. Bovendien is in dit onderzoek maar een zeer selectief deel van alle aftersalesactiviteiten bekeken.” 

Volgens Huyskens wijzen de meest recente Aftersales-monitors van Bovag erop dat werkplaatstarieven in het merkkanaal en het vrije kanaal steeds meer naar elkaar toe bewegen. Op basis van de analyse van 16.248 werkplaatsfacturen (5682 kentekens) voor de RAI- Bovag Aftersalesmonitor blijkt dat het gemiddelde factuurbedrag bij een dealer, universeel en fitter, respectievelijk 246, 245 en 169 euro is. Let wel, dat zijn werkelijk doorberekende bedragen op de werkplaatsfactuur, geen offertes. 

Tags: , , , , ,

Niesink: de echte ondernemer…Deelauto vaak de belangrijkste…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties