bekeken: 616 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Privélease is nog een hele uitdaging

DOMEIN: Leasing

Geplaatst op: 31 oktober 2019, 12:48

Leestijd: 2 minuten

Privélease groeit nog altijd en dat vertaalt zich op internet naar immer stijgende aantallen zoekopdrachten voor de woorden ‘private lease’. Toch profiteren niet alle aanbieders van privélease in gelijke mate van die belangstelling. Met name voor leasemaatschappijen is het nog een hele uitdaging om klanten aan zich te binden.

Immers, de auto die je privé leaset bij aanbieder A is dezelfde als die je leaset bij aanbieder B. De voorwaarden waaronder dat gebeurt (x aantal kilometers bij y aantal maanden) zijn dat ook. Zonder toegevoegde waarde wordt prijs dan de bepalende factor. “Waar je als universele leasemaatschappij toegevoegde waarde zou kunnen bieden is op het gebied van merkbekendheid”, aldus Wilbert Philippo, directeur van Leasevergelijker.

Bij de presentatie van de Aumacon Leasemaatschappij Top-100, dinsdag 29 oktober in Ouderkerk aan de Amstel, liet Philippo aan de hand van cijfers zien dat partijen met een grote merkbekendheid het heel goed doen in privélease. “Onderzoeksbureau Wua heeft onderzoek gedaan naar effectiviteit van websites. Dan zie je dat partijen als ANWB tot twee keer beter scoren op voorkeur voor een aanbieder dan een andere leasemaatschappij uit de top 10.”

Uit onderzoek naar merkbeleving blijkt dat een heel groot deel van een merk is gestoeld op vertrouwen. “Voor veel mensen die in private lease stappen, is het de eerste keer”, zegt Philippo. “Dan wekt een merk als ANWB vertrouwen.”

Kennis

Een andere uitdaging voor leasemaatschappijen ligt op het gebied van management en kennis van online marketing. “In de reisbranche bijvoorbeeld, maar ook bij fast moving consumer goods zitten op elk managementniveau online marketingspecialisten. Bij leasemaatschappijen bijna geen kennis van online marketing”, aldus Philippo.

Persoonlijk contact

Bij al dat online geweld moeten we het persoonlijk contact niet verwaarlozen, betoogt Philippo verder. Hij haalt daarbij het voorbeeld aan van een leasemaatschappij die het hele proces is gaan automatiseren toen bleek dat consumenten graag hun zaken online willen regelen. Gevolg was dat de omzet werd gehalveerd. “De consument vindt persoonlijk contact nog steeds belangrijk. Hij wil iemand aan de lijn hebben, weten met wie hij te maken heeft.”

Februari

Dan is er nog iets om rekening mee te houden wanneer je budget vrijmaakt voor een online campagne voor privélease. Philippo ziet namelijk jaar op jaar een piek in het aantal zoekopdrachten in februari. Hij verklaart het verschijnsel vooral uit het feit dat autofabrikanten vaak in februari nieuwe marketingcampagnes starten. Het is handig als een leasemaatschappij zijn aanwezigheid vergroot, juist in de periode dat de meeste mensen zoeken naar een onderwerp als privélease.

Tags: , , ,

Fiat Chrysler en PSA zetten…Steven van Eijck…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Roel Hindriks: 31 oktober 2019 om 23:55

Bij Private Lease speelt het “Keurmerk” een belangrijke rol, immers door ConsumentenBond en ANWB als heilig verklaard en zorgt zo voor een gevoel van veiligheid. Dat is onterecht: er zijn immers behoorlijke grote verschillen in voorwaarden en uitvoering; bijvoorbeeld de ANWB biedt met haar LeasePlan contracten met dektoepassing van km-bundels de slechts denkbare verrekening voor meer- en minder kilometers. Ook de voorwaarden voor voortijdige contractbeëindiging lopen, ondanks het Keurmerk sterk uiteen tot zelfs onwettig. Kortom: de zekerheid van het Keurmerk is maar beperkt.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties