bekeken: 2615 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Voorstel klimaattafels: automobilist betaalt

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 21 december 2018, 09:55

Leestijd: 1 minuut

Er moeten nog de nodige handtekeningen worden gezet en er zal nog aan de plannen worden gerekend door de diverse planbureaus, maar er ligt alvast een voorstel voor een Nederlands klimaatakkoord. Echter, de eerste tegenwerpingen zijn er ook, van milieuorganisaties, maar ook van regeringspartij VVD.

Waar de één de plannen niet ver genoeg vindt gaan, met name richting industrie, ziet de ander de grote belasting voor huishoudens als een drempel van formaat. De autobezitter zal sowieso flink mee moeten gaan betalen aan de transitie van fossiele brandstof naar elektrische mobiliteit, tenminste, als dat uitgangspunt overeind blijft in het voorliggende akkoord.

Innovatietoeslag

Zo wordt een innovatietoeslag van ongeveer twee euro per maand voorgesteld voor iedere auto uit het Nederlandse wagenpark. Dat moet ruim 200 miljoen euro opleveren. Overigens wil de VVD hier niet aan. De liberalen stellen voor om de vliegtaks ruim te verdubbelen, van 7 naar 15 euro.

Subsidie EV

Daar staat tegenover dat kopers van een nieuwe elektrische auto vanaf 2021 en met een maximum verkoopprijs van 40.000 euro, op een subsidie van 6000 euro kunnen rekenen. Tussen de 40.000 en 60.000 euro daalt die subsidie en voor auto’s boven de 60.000 wordt geen subsidie meer gegeven. Tussen 2021 en 2030 wordt de subsidie afgebouwd naar 2200 euro.

Bpm

Tussen 2021 en 2024 zullen elektrische auto’s vrijgesteld worden van de aanschafbelasting bpm, maar na 2024 zal de bpm weer worden ingevoerd. Begonnen wordt met 350 euro, om daarna stapsgewijs te worden verhoogd tot 45 procent van het bpm-bedrag dat geldt voor auto’s met een verbrandingsmotor.

Deze subsidieregeling is overigens iets dat de regering los van het klimaatakkoord zal omarmen. Voor auto’s met een benzine- of dieselmotor zal de bpm worden verhoogd en gaat de brandstofaccijns omhoog. Dat komt in plaats van een verhoging van de wegenbelasting.

Vanaf 2030 mogen ook geen nieuwe personenauto’s met een verbrandingsmotor meer worden verkocht. Het is nog onduidelijk of na 2030 ook de import van occasions met een verbrandingsmotor wordt verboden.

Directeur Mahle naar LKQValeo vernieuwt website
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Robert Jan Heer: 21 december 2018 om 16:34

Ik ben werkelijk met stomheid geslagen dat een ieder dit weer gaat accepteren, De overheid steelt, rooft en bedriegt. Net Robin Hood, stelen van de arme en geven aan de rijke. Het milieu helpt deze plannen werkelijk niet. Net zo min als al die overheidszwendel over fijnstof, NOx quarts-stof,. etc. Nog even mogen we niet meer naar het strand vanwege de fijnstof en kunnen we niet meer op straat vanwege de banden slijtage (of valt dat onder grofstof) De oplossing daarvoor? Gewoon betalen dan mag het weer wel. Als ze echt wat willen moeten ze zeggen dat auto’s niet meer dan 75 kw mogen hebben en niet zwaarder zijn dan 1000 kg. Maar ja dan lopen we veel mis, klopt de begroting weer niet. Daar is het echte probleem de rek er een beetje uit is, van de 650 miljard die we verdienen heeft Den Haag er meer dan 400 miljard nodig om alles rond te breien.
Zoals mijn zoon vroeg “paps waarom zijn er nog zo weinig circus voorstellingen” OMDAT DE CLOWNS IN DEN HAAG ZITTEN!

En het milieu? ach ja het milieu.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties