21 procent van autoverkoop is particulier

Particuliere consumenten tekenden in 2020 voor slechts 21 procent van de totale autoverkoop in Nederland (356.051 stuks). Die particulier bleek vooral een voorkeur te hebben voor de modellen van Toyota.

Van de 74.914 in 2020 door particulieren gekochte nieuwe auto’s kwamen er 7664 voor rekening van Toyota, een aandeel van 10,2 procent. Daarmee is Toyota onder particulieren het meest populaire merk.

Koploper

Toyota is met de Yaris bovendien koploper in het B-segment van de particuliere markt. Dit model pakt 20,3 procent van alle particuliere verkopen. Ook de Corolla is winnaar is zijn klasse, het C-segment, met 17,5 procent. In het A-segment staat de Aygo met 17,1 procent op een tweede plek.

Suv

Onder particuliere kopers van een suv scoort Toyota ook goed. Onder kopers van een grote suv klimt Toyota met de RAV4 naar de koppositie, met een aandeel van 21,2 procent in de verkopen. In het compacte suv-segment behaalt de Toyota C-HR bij de particuliere autokoper een tweede plaats met 12,5 procent.

Totaal

Op de totale nieuwverkopen neemt Toyota een vierde plaats in. Van de 356.051 in 2020 verkochte nieuwe personenauto’s waren er 22.852 Toyota’s, dat daarmee de vierde plek inneemt. Volkswagen is met 44.670 exemplaren en 12,5 procent marktaandeel veruit het populairste merk, gemeten over alle verkopen.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2630 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *