Advertenties van bandenbedrijven maken volgens de Autoriteit Consument & Markt onvoldoende duidelijk met welke kosten de klant die banden aanschaft te maken krijgt. Te vaak blijken bijvoorbeeld noodzakelijke montagekosten en de verwijderingsbijdrage (c.q. afvalbeheersbijdrage) niet vermeld.

Bandenprijzen moeten daarom van de ACM voortaan ‘all-inclusive’ zijn. Er geldt een ultimatum tot 8 december. Wie als leverancier daarna in gebreke blijft, loopt kans op sancties. De maximale boete per overtreding bedraagt 900.000 euro.

Duidelijkheid

Om de gewenste transparantie op korte termijn af te dwingen, heeft de onafhankelijke toezichthouder vorige week brancheorganisaties schriftelijk verzocht om hun achterban aan te sporen tot afdoende duidelijkheid. Op 8 november heeft Band&Milieu de brief van ACM verzonden aan de deelnemers van het RecyBEM-systeem. In totaal gaat het om 12.704 leden en relaties.  ACM waakt als onafhankelijk toezichthouder over mededinging en de rechten van de consument. Een  woordvoerder zegt “via derden” op het spoor van de bandenbranche te zijn gezet. “Er is ons bij onderzoek gebleken dat inderdaad in veel advertenties voor autobanden de onvermijdbare kosten niet of onvoldoende worden vermeld.” Als de kosten voor de consument onvermijdbaar zijn, is het volgens ACM niet toereikend om deze kosten met een sterretje of i’tje bij de advertentieprijs te plaatsen. Daarmee voldoen de aanbieders dus niet aan de geldende wet- en regelgeving.

Uitzonderingen

In de brief onderscheidt de Autoriteit Consument & Markt twee situaties als uitzondering op de regel: – als de kosten voor de consument wél vermijdbaar zijn (banden kopen zonder montage) mogen deze buiten de advertentieprijs gehouden worden. Deze kosten kunnen dan optioneel aangeboden worden bij de advertentieprijs of later in het bestelproces. – als de kosten voor de consument onvermijdbaar maar voor de verkoper vooraf onvoorzienbaar zijn. Omdat ze bijvoorbeeld afhangen van de keuze van de consument. Dit kan het geval zijn wanneer het bedrag voor montage onafhankelijk is van het aantal banden dat de consument koopt en de aanbieder adverteert met een prijs per band. De kosten voor montage mogen in dat geval wél met een sterretje of i’tje bij de advertentieprijs geplaatst worden. Ruim een jaar geleden trad de toezichthouder ook op tegen auto-advertenties waarin rijklaarkosten onbelicht bleken.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties