Auto-industrie stelt voorwaarden aan CO2-reductie

De in Acea verzamelde Europese autofabrikanten hebben tijdens een bestuursvergadering ingestemd met hogere CO2-reductiedoelstellingen voor auto’s in 2030. Ze verbinden daar wel de voorwaarde aan dat lidstaten voldoende oplaadpunten en waterstoftankstations inrichten.

De roep om werk te maken van de laadinfrastructuur vanuit Acea is niet nieuw. Nog in december 2020 stelde directeur-generaal Eric-Mark Huitema dat het ontbreken van een toereikende infrastructuur van laadpalen een van de redenen is waarom het streven van 30 miljoen emissievrije auto’s in 2030 niet realistisch is.

Passende investeringen

Nu zegt Oliver Zipse, president van Acea en ceo van BMW: “De enorme investeringen van onze branche in voertuigen met alternatieve aandrijving werpen hun vruchten af. Vorig jaar was bijna een op de tien in de EU geregistreerde auto’s elektrisch oplaadbaar, maar deze trend kan alleen worden voortgezet als regeringen passende investeringen in infrastructuur beginnen te doen. Daarom moeten nieuwe CO2-doelstellingen voor 2030 voor auto’s afhankelijk zijn van een overeenkomstige verhoging van de infrastructuur.”

Anders gezegd: “Het aantal laadpunten en waterstoftankstations dat de lidstaten bereid zijn te installeren bepaalt straks wat een realistische CO2-uitstoot zal zijn voor 2030.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2588 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *