Bovag: nieuw BPM-moment dupeert autokoper

Kern van de zaak is de veranderende timing rond de luxebelasting op auto’s, motoren en campers. Vanaf juli 2021 (mogelijk vanaf 1 januari 2022) vallen het moment waarop de hoogte van de BPM bepaald wordt én het moment waarop de BPM door de importeur/dealer betaald moet worden aan de fiscus, samen met het moment van eerste registratie van de nieuwe auto, ook wel deel 1a genoemd. Deze ingreep zou de Belastingdienst veel werk moeten besparen, maar lijkt volgens Bovag voor de consument financieel nadelig uit te pakken.

Tenaamstellen

Op dit moment wordt de hoogte van de BPM (voorlopig) vastgesteld bij kentekenregistratie en wordt de BPM definitief vastgesteld en afgedragen op het moment van tenaamstellen. Omdat de BPM-afdracht aan de Belastingdienst momenteel heel dicht bij aflevering van de auto aan de klant ligt, redeneert volgens Bovag de Belastingdienst dat je als autobedrijf de BPM namens de klant afdraagt (doorlopende post), waardoor er geen btw over die BPM betaald hoeft te worden.

In de nieuwe situatie is er echter geen sprake meer van een doorlopende post en zou je dus ook btw over de BPM moeten gaan betalen. Deze belasting op belasting zou resulteren in duizend tot tweeduizend euro bovenop de prijs van een nieuwe auto. Bij campers liggen die bedragen nog veel hoger. Daar zit al snel vijftigduizend euro BPM op, wat zou leiden tot tienduizend euro btw extra.

Gebruikte voertuigen

Overigens speelt dit probleem niet alleen bij nieuwe voertuigen, stelt Bovag. Ook gebruikte voertuigen die niet in de zogenaamde margeregeling vallen, of ze nu worden geïmporteerd of op de Nederlandse markt worden verhandeld, zullen te maken krijgen met dit probleem. Al met al reden voor Bovag om de Belastingdienst, het ministerie van Financiën en de politiek te wijzen op dit ongewenste effect. De brancheorganisatie zegt “linksom of rechtsom” te willen voorkomen dat autokopers belasting op belasting moeten betalen. “Autobelastingen behoren in Nederland immers al tot de allerhoogste in Europa.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *