Bovag/RAI: hogere BPM raakt kleine auto extra

De Tweede Kamer debatteert vandaag (maandag 4 november) over de vraag of aanschafbelasting op nieuwe personenauto’s (BPM) gestegen is sinds de invoering van de WLTP-emissietest.

Het standpunt van staatssecretaris Snel – geen sprake van een stijging – staat haaks op de visie van Bovag en RAI Vereniging. Aan de vooravond van het debat spreken zij van “misleiding” en een “onbetrouwbare overheid”.

Correctie van de aangekondigde BPM-tabellen zit er niet in, blijkt althans uit antwoorden van de bewindsman op vragen van de Tweede Kamer over dit onderwerp. Volgens hem zijn auto’s namelijk zwaarder geworden, hebben ze meer motorvermogen gekregen en zijn ze niet schoner geworden, in tegenstelling tot wat werd verwacht. De brancheorganisaties vinden dat de staatssecretaris “goochelt met cijfers en de feiten negeert”. Met name kleine auto’s zouden fors duurder zijn geworden sinds de WLTP is ingevoerd (september 2017). In totaal wordt consumenten tot 1 juli 2020 650 miljoen euro te veel BPM in rekening gebracht en daarna jaarlijks 200 miljoen. Alleen aanpassing van de tabellen kan dit voorkomen. Inmiddels heeft ook de ANWB haar zorgen geuit, “als het rapport van de autobranche klopt”.

KPMG of TNO?

In zijn beantwoording van Kamervragen noemt de staatssecretaris BPM-onderzoek door KPMG (in opdracht van Bovag en RAI Vereniging) minder representatief dan onderzoek door TNO (in opdracht van Snel). “Het tegendeel is waar”, reageren beide branchekoepels. Het aantal beoordeelde personenwagens zou in hun onderzoek groter zijn, en de vergelijking van de diverse automodellen zuiverder. Verder gaat de staatssecretaris volgens Bovag en RAI Vereniging voorbij aan de situatie van vóór de WLTP-overgangsperiode. Dat zou “misleiding” zijn en getuigt volgens Peter Niesink, algemeen directeur Bovag, van een “onbetrouwbare overheid, die zijn beloftes niet nakomt en autokoper en automarkt frustreert. Wij herhalen daarom hun oproep aan de Kamer om snel in te grijpen.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *