Branche weerspreekt kritische test winterband

Hoewel een Britse test korte metten maakt met nut en noodzaak van de winterband, blijven Bovag, Vaco en ANWB desgevraagd voorstander. Hun standpunt: onder de 7 graden Celsius is winterrubber gewoon veiliger dan zomerbanden of all season.

De Britse consumententitel TyreReviews stelt het effect van winterbanden ter discussie. Ze zouden alleen voordeel bieden bij sneeuwval, een situatie die in veel niet-Alpen-landen slechts sporadisch voorkomt. Op droog wegdek legt de winterband het volgens de onderzoekers af tegen de zomerband (die het op zijn beurt bij nattigheid verliest van de vierseizoenenband).

Database

De discussie op zichzelf is niet nieuw, wel de locatie van de testsessies: een overdekt laboratorium in Finland, met geconditioneerde rij-omstandigheden. Wisselende meteorologische waarden in de open lucht, en daarmee het risico van onzuivere vergelijkingen, zouden daarmee wegvallen. TyreReviews zegt op zijn website “onafhankelijke” informatie over banden te leveren. De database bevat meer dan 2500 bandentypes, beoordeeld door meer dan driehonderd experts in Europa.

Tegenover het Algemeen Dagblad reageert de autobranche eensluidend op de testuitkomsten: winterbanden hebben met hun zachtere rubbersamenstelling en aangepaste lamellen wel degelijk effect, ook in sneeuwvrije jaargetijden. “Wij vinden doorrijden met zomerbanden niet verstandig. Dat rubber wordt keihard onder de 7 graden”, reageert woordvoerder Paul de Waal namens Bovag. Hij wijst daarnaast op de profiellamellen, die zich vastgrijpen op het wegdek bij sneeuw en gladheid.

Markus van Tol van de ANWB herhaalt het jaar in jaar uit verstrekte advies van zijn organisatie: zomerbanden in de zomer, winterbanden in de winter. All season worden geadviseerd aan wie niet wil wisselen maar wel ‘iets’ wenst te doen aan rijveiligheid in het koude jaargetijde. Hij zegt verder dat de ANWB en haar partners in andere landen sinds twintig jaar zomer- en winterbanden aan de tand voelen. “En we doen dat veel uitgebreider dan die Britten.”

Vaco

Vaco-secretaris Tim van der Rijken zet tegenover het AD eveneens vraagtekens bij de test door TyreReviews. “Die Britse onderzoekers hebben van iedere categorie maar één band getest. Dat is niet genoeg voor een goede vergelijking.” Vaco startte eind oktober haar najaarscampagne voor de wissel van zomer- naar winterbanden. Traditioneel grijpt de brancheorganisatie het ingaan van de winter- en zomertijd aan als het moment om de eigen campagne te starten. Van der Rijken blijft erbij: “Onder de 7 graden, en dat is het in de ochtendspits vaak, zijn winterbanden echt beter. Voor een tweede auto, die je kunt laten staan als het sneeuwt, zou je all-seasonbanden kunnen overwegen. Wie een keer winterbanden heeft gereden ervaart de voordelen.”

Vaco-branchemanager Edwin Brinksma wijst op verkeersonderzoek waaruit blijkt dat automobilisten op winterbanden aantoonbaar minder vaak betrokken zijn bij aanrijdingen. Ook zou de staat waarin winterbanden verkeren doorgaans beter zijn dan die van niet-gewisselde banden, “door de kritische blik die er twee keer door een vakman op wordt geworpen. ”

Kwikfit

Uit de meest recente Kwikfit-analyse van het wegdekaandeel blijkt dat op de Nederlandse markt de positie van winterbanden is toegenomen: van 3,7 procent vorig jaar tot 4,3 procent bij de meting dit jaar. Ook ‘all-season’ verkoopt steeds beter, ten koste van de zomerband.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *