Carwash raakt aan andere branches

Op 1 januari 2022 traden twee nieuwe leden aan in het verenigingsbestuur van Bovag: Jack Derks en Jan Paul Kerkhof. Als dga van B. Kerkhof & Zn is laatstgenoemde verantwoordelijk voor diverse tankstations en autowasbedrijven in de buurt van Den Haag en in Utrecht.

Jan Paul Kerkhof is Bovag-lid in hart en nieren. Het bedrijf dat hij in 1999 overnam van zijn vader sloot zich al op 1 januari 1971 aan bij Bovag en zelf is Jan Paul Kerkhof sinds 2009 lid van het afdelingsbestuur van Bovag Tankstations en sinds 2014 afdelingsvoorzitter. Hij zat in de Bovag-ledenraad en zit sinds juli 2021 in de bestuursraad van Bovag.

Het feit dat Jan Paul Kerkhof ondernemer is in de branche van tankstations en autowasbedrijven betekent niet dat hij alleen deze sector vertegenwoordigt in het verenigingsbestuur. “Het is een algemeen verenigingsbestuur, bestaand uit zes leden: de uitvoerende leden Peter Niesink en George de Booij, en vier niet-uitvoerende, waaronder algemeen voorzitter Han ten Broeke, en drie ondernemers. Die vertegenwoordigen niet een bepaalde afdeling, maar zitten in het bestuur namens de hele vereniging. Wat je de afgelopen jaren ziet, is dat de afdelingen naar elkaar toe aan het groeien zijn. Van oudsher had je bijvoorbeeld de dealers en de onafhankelijke autobedrijven die in elkaars vaarwater zaten. Je had tankstations die een wasstraat erbij kregen. Intussen heb je ook tankstations die al Boedelbakken verhuren en daarbij personenauto’s gaan verhuren, om hun klanten beter te kunnen bedienen. Verhuurbedrijven die vaak al een rollover hebben staan, denken: die kan ik ook commercieel inzetten. Autodealers die elektrische fietsen gaan verkopen is nog zo’n voorbeeld. Voor 80 tot 90 procent hebben ze ook allemaal hetzelfde belang. Die overige 10 procent, daar is wel een oplossing voor te bedenken.”

Locatie

Gesproken over die kruisbestuiving: steeds meer bedrijven investeren in carwash, of breiden bestaande carwashactiviteiten uit. Ook Jan Paul Kerkhof ziet dat, al heeft hij wel zijn bedenkingen bij die groei van de branche. “Je ziet ook steeds meer zelfstandige carwashes, met carwash als hoofdactiviteit op plekken waarvan ik denk: wonen daar wel mensen? Voor een bedrijf is het hartstikke mooi om een zichtlocatie langs de snelweg te hebben, maar daar stopt natuurlijk niemand om zijn auto te wassen. Voor een autobedrijf langs de snelweg is het weer wel interessant om bijvoorbeeld laadpalen op zijn terrein neer te zetten.”

“Wat betreft carwashbedrijven zijn locaties in de grote steden inmiddels zo schaars geworden, daar kom je niet meer tussen. Wanneer je dan uitwijkt naar een dorp en je wil toch investeren, dan zou ik voorzichtig beginnen. Waarom meteen het mooiste van het mooiste? Je kunt beter beginnen met een kleine wasstraat en die proberen uit te bouwen als je voldoende klanten hebt. In die zin zijn autobedrijven in het voordeel dat ze al een locatie hebben. Met relatief weinig investeringen kunnen zij proberen een nieuwe klantengroep te bereiken.”

Cao

Op 31 december 2021 liep de oude cao voor de circa 1000 bedrijven en 17.000 werknemers in de branche van de tankstations en autowasbedrijven af. In tegenstelling tot de kleinmetaal verliepen de cao-besprekingen voor de tankstations en autowasbedrijven dit jaar vlot. Al op 13 januari hebben werkgevers en vakbonden een principeakkoord bereikt over een nieuwe, tweejarige cao. Onderdeel van de nieuwe cao is een loonsverhoging van 90 euro op 1 februari 2022 en nog eens 90 euro op 1 maart 2023.

Als kersvers lid van het verenigingsbestuur haast Jan Paul Kerkhof zich te benadrukken dat cao-besprekingen niet de enige bestaansreden zijn voor een branchevereniging als Bovag. “Kijk eens naar wat wij de afgelopen twee jaar gedaan hebben om de bedrijven open te kunnen houden tijdens de coronapandemie, door in overleg te treden met de overheid. Er zijn genoeg branches die jaloers zijn op dat resultaat. Het is zo makkelijk om te zeggen: ‘Doe die autobedrijven maar dicht.’ Kijk naar de autowasstraten. In België gingen die vorig jaar gewoon dicht, in Nederland zijn ze open gebleven. Het is wel een branchevereniging die dat soort dingen voor elkaar krijgt, naast de algehele belangenbehartiging.”

Foto boven: Jan Paul Kerkhof: “Ik zie soms carwashes op locaties waarvan ik denk: wonen daar wel mensen?”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3578 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.