Duitse occasion heerst opnieuw bij Autoscout

De top vijf van meest gezochte occasionmerken in Nederland bestaat uit Volkswagen, Renault, Opel, Ford en Peugeot. Dit blijkt uit het jaarlijkse Europe Report van Autoscout24, gebaseerd op vraag en aanbod van twee miljoen occasions in zeven Europese landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Spanje.

Wat in ons land opvalt, zegt directeur Jurgen Vugts van Autoscout24.nl, is de kennelijke scheefgroei in populariteit en aanbod. Zo staat BMW op plek twee van de meest gezochte occasionmerken, maar komt het niet terug in de top-vijf van aangeboden merken. “Andersom geldt hetzelfde; er worden veel Renaults aangeboden in Nederland, maar minder mensen zoeken op dit merk als ze een occasion willen kopen.”

Eigen merk

Op Europese schaal blijkt de top-vijf van meest gezochte tweedehandsjes vooral van Duitse afkomst: BMW, Mercedes-Benz, Audi, Volkswagen en (Amerikaans) Ford. Gekeken naar het aanbod staat een merk uit eigen land op nummer één in Duitsland (Volkswagen), Frankrijk (Renault) en Italië (Fiat). Op modelniveau beleeft de BMW 3-serie een jubileum: tien jaar op rij het meest gezocht op AutoScout24 in Europa. Ook van de nummers twee tot en met vijf stond de wieg in Duitsland: Volkswagen Golf, Audi A4, BMW 5-serie en Mercedes-Benz C-Klasse. In Nederland en Italië is overigens niet de 3-serie maar de Golf het populairste occasionmodel.\ Afgelopen jaar is in de Autoscout24-database zwart nog iets populairder geworden als carrosseriekleur. Op gepaste afstand volgen grijs, wit, zilver en blauw.

Prijsstijging

Ondanks de kleine toename in zoekopdrachten is de gemiddelde prijs van een gebruikte BMW 3-serie (17.444 euro) relatief gelijk gebleven. De andere vier populairste modellen zijn daarentegen in prijs gestegen – met name de BMW 5-serie. Dit is de gemiddelde prijs waarvoor de vijf populairste occasionmodellen verkocht worden:
  • BMW 3-serie: 17.444 (+0%)
  • Volkswagen Golf: 15.662 (+5%)
  • Audi A4: 20.124 (+4%)
  • BMW 5-serie: 25.708 (+8%)
  • Mercedes-Benz C-Klasse: 23.665 (+5%)

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †