Experiment Opel vrouwelijke autoverkopers

Om het percentage vrouwelijke autoverkopers binnen het eigen dealernetwerk te verhogen, is Opel eerder dit jaar een experimentele vacaturecampagne gestart. Het initiatief resulteerde in zeven geschikte kandidaten, die de verdere sollicitatieprocedure in zijn gegaan.

In samenwerking met Randstad werd een fictieve lifestyle & design-organisatie opgericht – Jade. De advertentietekst voor de functie van verkoopadviseur was qua omschrijving gelijk aan die van de tegelijk geplaatste Opel-advertentie. Beide vacatures werden op identieke wijze aangejaagd in een dagblad, op sociale media en vacaturewebsites.

Match

De wervingscampagne voor jade leverde binnen twee weken 41 vrouwelijke en 15 mannelijke sollicitanten op, tegen 8 vrouwelijke en 76 mannelijke kandidaten naar aanleiding van de Opel-vacature. Tijdens het sollicitatiegesprek voor het bedrijf Jade kregen de kandidaten te horen dat ze eigenlijk bij een automerk hadden gesolliciteerd. In zeven gevallen vond daarna een match plaats: de vrouwen gingen aan de slag als autoverkoper bij dealers in hun regio. In totaal zijn op dit moment vijftien verkoopfuncties beschikbaar bij tien deelnemende Opel dealerbedrijven.

Ludieke actie

Woordvoerder Jeroen Maas van Opel Nederland spreekt van “een ludieke actie, met een serieuze ondertoon.” Van alle autoverkopers in het eigen dealernetwerk is vier procent vrouw. Een meting onder ruim duizend Nederlanders leert dat bijna 60 procent van de Nederlanders het beroep autoverkoper omschrijft als mannelijk. Tegelijkertijd blijkt dat zowel mannen (71 procent) als vrouwen (77 procent) ervan overtuigd zijn dat vrouwen net zo’n goede autoverkoper kunnen zijn als mannen.

Klantgerichtheid

Karaktereigenschappen als klantgerichtheid en inlevingsvermogen worden, naast expertise, belangrijk bevonden bij de aankoop van een auto. De respondenten van het vorig jaar augustus gehouden onderzoek associëren die eigenschappen vaker met vrouwen dan met mannen. “Wij willen als organisatie een representatieve afspiegeling van de arbeidsmarkt op onze werkvloer. Daarbij willen we graag tegemoet komen aan de veranderende klantbehoefte.”  

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †