‘Fenomenale groei’ verkoop elektrische auto

VWE meldt een ‘fenomenale groei’ in de nieuwverkopen van elektrische auto’s. Nadat ze in 2017 al bijna verdubbelden, is dit record in de eerste helft van 2018 al verbroken: 142 procent meer verkochte elektrische auto’s dan in januari t/m juni 2017.

Dat betekent dat er tot nu toe al 8,4 procent meer elektrische auto’s verkocht zijn dan in 2017. Het aandeel in de totale nieuwverkoop was steeg van 1,1 procent in 2016 naar 3,1 procent in 2018. VWE wijst op de komst van nieuwe modellen (Nissan Leaf, Opel Ampera-e, Jaguar I-Pace) en op de fiscale status: volledig elektrische auto’s zijn de enige nieuwe auto’s waar nog geprofiteerd kan worden van een verlaagd percentage bijtelling.

Nieuwe Leaf populair

Net als vorig jaar is de Tesla Model S de meest verkochte elektrische auto. De nieuwe generatie Leaf stuwt het model op van de zevende naar de tweede plaats. Ook de, al langer bestaande, VW e-Golf doet het goed. Er zijn dit jaar al 350 exemplaren meer verkocht dan in 2017.

Plug-in herstelt

Opvallend vindt VWE de verkoopgroei bij nieuwe plug-in hybrides. Toen de gunstige bijtelling per 1 januari 2017 verviel, stortten de verkopen in: van meer dan veertigduizend in 2015 naar 1.120 vorig jaar. “Het leek helemaal voorbij te zijn”, schetst VWE. Maar net als bij volledig elektrische auto’s zijn dit jaar tot nu toe ook fors meer nieuwe plug-ins verkocht dan in 2017: een plus van 173 procent ten opzichte van de eerste helft van 2017. Verantwoordelijk voor deze groei is de nieuwe Volvo XC60. Er zijn dit jaar al 480 Volvo XC60 Twin Engines verkocht, waarmee dit model 28 procent van de totale plug-in verkoop voor zijn rekening neemt. Nu de stimulans van het bijtellingsvoordeel verdwenen is, zijn volgens VWE argumenten als het groenere label, lagere verbruik en hoger vermogen steeds vaker de reden om voor een plug-in te kiezen.

Top 10 modellen elektrische auto’s

top_10_modellen_elektrische_autos_vwe

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †